تاریخ : 12/مهر/1396 - 09:30
کد خبر : 101838
سرویس خبری : سبک زندگی
 

فرهنگ و تمدن ایرانی می تواند مقابل فرهنگ بیگانه قد علم کند اگر...

بررسی علل گرایش جوانان به مدهای غربی در گفت و گو با دکتر مریم یوسفی

فرهنگ و تمدن ایرانی می تواند مقابل فرهنگ بیگانه قد علم کند اگر...

مد روز بودن هر قیمتی که داشته باشد برای برخی ارزان است خواه به قیمت شیک پوشی و زیباتر شدن و خواه زشتی و وحشتناک شدن و حتی گاهی هم به قیمت جان؛ به هر حال همواره عده ای خریدار آن هستند اینکه چه کارایی دارد و یا چه نگرشی در ذهن افراد نسبت به ما ایجاد می کند هم اصلا مهم نیست، فقط مهم این است که فرد به اصطلاح روی مد باشد.

به گزارش بسیج پرس؛ مد روز بودن هر قیمتی که داشته باشد برای برخی ارزان است خواه به قیمت شیک پوشی و زیباتر شدن و خواه زشتی و وحشتناک شدن و حتی گاهی هم به قیمت جان؛ به هر حال همواره عده ای خریدار آن هستند اینکه چه کارایی دارد و یا چه نگرشی در ذهن افراد نسبت به ما ایجاد می کند هم اصلا مهم نیست، فقط مهم این است که فرد به اصطلاح روی مد باشد. 
 
یکی از این مدها که در سال های اخیر رواج پیدا کرده، تتو یا همان خالکوبی در اصطلاح مردم است که عمدتاً در بین جوانان طرفدار بیشتری دارد. اما اینکه چقدر این مد با فرهنگ ما همخوانی دارد مساله ایست که قبل از انجام آن اصلا به فکر کسی خطور نمی کند هر چند همه کمابیش می دانند که فرهنگ ایرانی با اینگونه کارها میانه ای ندارد و در نظر مردم کار پسندیده ای نیست ولی حاضر نیستند به آن فکر کنند و توجیجات مختلفی برای آن می آورند؛ من برای مردم زندگی نمی کنم؛ مهم این است که خودم می بینم و لذت می برم، نظر مردم اهمیتی ندارد؛ این مساله به کسی ارتباطی پیدا نمی کند و...اما اگر عمیقا دلایل انجام این کار را در آنها بررسی کنید متوجه می شوید که حتی برای خوشایند خود نیز چنین کاری نمی کنند صرف انگیزه آنها به انجام آن، مد بودن و پدیده مدگرایی در این افراد است به عبارتی دیگر این افراد بدون آنکه خود آگاه باشند به اسارت مدها درآمده اند و دست های پشت پرده این مدها، مصداق زشت و زیبا را در ذهن این افراد تعریف می کنند. 
 
دکتر مریم یوسفی عضو هیات علمی دانشگاه آزاد واحد تهران مرکزی در گفت و گویی صمیمانه در مورد گرایش بیشتر جوانان و نوجوانان به این مدها معتقد است: مهمترین عامل مدگرایی در میان کسانی که این برهه از زندگی خود را می گذرانند، دچار شدن به بحران هویت است. بحران هویت نوعی از خود بیگانگی است زیرا افراد در این سن نه کوچک هستند که بتوانند بدون چون و چرا نظر بزرگترها را بپذیرند و نه آنقدر بزرگ شده اند که بتوانند مستقل باشند. در این زمان فرد دچار بحران هویت شده و دچار شدن فرد به این بحران، خودش را به این شکل بروز می دهد. 
 
او گروه همسالان را نیز در ترویج مدگرایی بسیار موثر دانست و گفت: معمولا افراد در سنین جوانی و نوجوانی بیش از آنکه تحت تاثیر خانواده باشند، از دوستان، اطرافیان و همسالان خود تاثیر می پذیرند. در سال های اخیر تکنولوژی نوین نیز به این مساله دامن زده است. شبکه های اجتماعی، اینترنت و بویژه ماهواره همگی باعث شده اند که تاثیر پذیری نوجوانان از خانواده ها کمتر بشود و افراد بیش از پیش با هم فاصله بگیرند.
 
در بسیاری از خانواده های امروزی تنها نقطه مشترک شان، زندگی زیر یک سقف است و افراد هیچ وجه اعتقادی و فرهنگی مشترکی با هم ندارند.
در بعضی خانواده ها والدین نیز از طرفداران پرو پا قرص فیلم ها و سریال های این شبکه ها هستند! 
متاسفانه همینطور است. به همین دلیل در برخی خانواده ها، حتی بزرگترها هم تحت تاثیر زندگی های غربی که ماهواره ها در فیلم ها و سریال ها آن را تبلیغ می کنند، قرار گرفته اند و پدر و مادرها ناخودآگاه خود را جای نقش اول فیلم می گذارند. وقتی شرایط اینگونه است، جوان تر ها که دیگر جای خود دارند.
 
این شبکه ها به نوعی در حال تغییر ارزش های جامعه ما هستند. اگر دقت کرده باشید در میان بسیاری از خانواده ها دیگر برگزاری میهمانی به روشی که همواره میان ایرانیان رایج بوده است و پذیرایی از میهمانان با غذاهای سنتی جایگاهی ندارد و آنها فست فودها و پذیرایی در رستوران را ترجیح می دهند.
 
برتری فرهنگ و تمدن ایرانی نه تنها برای ایرانیان، که بر کشورهای بیگانه که ارزش هایشان جایگزین ارزش های ما می شود نیز پوشیده نیست. پس چطور این ارزش ها به سادگی تغییر می کند؟ 
مهم آن است که از آن پیشینه فرهنگ و تمدن که ادعا می کنیم بیش از 2500سال قدمت دارد، چقدر می دانیم. همه آن تمدن را با نشان ندادن، عدم مطالعه و... به فراموشی سپرده ایم. 
 
جوان ایرانی از فرهنگ، سنت و تاریخ ایران چه می داند؟ درباره دلایل برگزاری همین چهارشنبه سوری و چگونگی مراسم آن در گذشته که جوانان ونوجوانان ما از روزها قبل با خرید انواع مواد آتش زا و انفجاری خود را برای این شب آماده می کنند، چقدر می دانند؟! از آیین های مذهبی مان و فلسفه برگزاری آن ها چه می داند؟
در حالی که در بسیاری از همین کشورها کودکان سه، چهار ساله کاملا نسبت به آیین های سنتی شان آگاهند و به خوبی می توانند آنها را برای شما شرح دهند.
 
طبیعی است که وقتی دچار ضعف فرهنگ و سنت در جامعه می شویم به تبع آن ارزش هایمان عوض می شود. در این زمان است که این خلا را بسیاری از افراد با گرایش به مدهای عجیب و غریب پر می کنند.
اما حتی کسانی که از این مدها پیروی کرده و نوع پوشش یا آرایش مو و... لیدر های گروه های مختلف غربی را انتخاب می کنند، آنها را هم به خوبی نمی شناسند و از اهداف آنها برای این نوع پوشش یا آرایش شان آگاهی ندارند. 
 
مثلا خالکوبی در غرب ابتدا مشخصه همجنس بازان بود. آنها با این نوع آرایش در حقیقت خود را از دیگر افراد جامعه جدا کرده و شناخته می شدند. اما بسیاری از جوانان یا نوجوانانی عمدتاً در کشورهای جهان سوم که به این کار روی می آورند بدون آنکه تحقیقی دراین مورد انجام دهند و به علل آن پی ببرند از آنها تقلید می کنند.
 
اما بعضی مواقع با وجود آنکه آگاهی کافی از حقیقت این مدها به جوانان می دهیم بازهم بر انجام آن اصرار دارند. چرا؟
گاهی افراد از روی عناد و لجاجت به نشانه اعتراض به سیستم قانونی به این قبیل کارها روی می آورند و تلاش دارند با خارج شدن از عرف و سنت و فرهنگ و قانون آموزشگاه، خانواده یا جامعه اعتراض خود را نسبت به آن نشان دهند که این یک مساله دیگر است.اما در مورد آگاهی بخشی باید بگویم که کار مقطعی در این خصوص موثر نخواهد بود و اگر می خواهیم اقدام تاثیر گذاری انجام دهیم لازم است به طور مستمر و به روش های گوناگون به آموزش و آگاهی بخشی به خانواده ها و جوانان و نوجوانان در این زمینه بپردازیم.
 
ضمن آنکه در مورد جوانان باید دقت داشته باشیم در مقابل آنچه که آنها را به دوری و اجتناب از آن می خوانیم، جایگزین مناسبی داشته باشیم. ایجاد یک فضای عمومی مناسب برای ورزش و ایجاد نشاط در آنان یکی از بهترین راه هاست اما واقعا شرایط آن در جامعه ما چقدر برای جوانان مهیاست؟! انرژی زیاد جوانان و تمایل به دیده شدن یکی از علل روی آوردن جوانان و نوجوانان به این قبیل مدهاست که ورزش یکی از بهترین روش ها برای برطرف شدن این نیاز جوانان است که اگر شرایط آن برای همه آنها با هر سطح درآمد خانواده فراهم شود، این قبیل مسائل کاهش چشمگیری خواهد یافت.
 

کد خبرنگار : 1956

خبرگزاری سپاه حضرت محمد رسول الله (ص) تهران بزرگ - بسیج پرس