پیوندها درباره سایت ارتباط با ما
   
شنبه 01 مهر 1396

           
ترجمان زن/۶
تاریخ : 10/خرداد/1396 - 14:08 کد خبر : 94079

سبقت اجتماع زدگی به اجتماعی بودن زن

بسیج پرس - آنهایی که ذاتاً به کارویژه های خود یقین ندارند همیشه در نزاع با خود و جامعه بیرونی هستند و انتهای این جنگ روانی ، فرسایش قابلیت ها و مهارت های ذاتی زن است که معطل پزهای اجتماعی در جامعه شده است.


سبقت اجتماع زدگی به اجتماعی بودن زن

به گزارش بسیج پرس؛ در مطلب قبل به این موضوع پرداختیم که اساساً چه عواملی موجبات تحول در نقش مادری شده است و گذار نظری این موضوع را بیان کردیم امروز میخواهیم در خصوص نقش اجتماعی بانوانی بگوییم که دارای نقش مادری و همسری هم هستند

شما خود قضاوت کنید کدام نوع از زن بودن نتیجه بخش است .

به غیر از انواع مطرح شده از زنان در قسمت قبل ، زنهایی هم هستند که جدای از نقش همسری خود معطوف به دوست داشتنی هایشان بدون لحاظ کردن شاخص خانواده یا کمرنگ کردن نقش خانواده در برنامه های شخصی خود می باشند دسته اول که کارویژه های اصلی و کلیدی زن بودن را فاکتور میگیردند در حداقل ترین نتیجه به جایی خواهند رسید که علی رغم وجود برخی موفقیت های سطحی احساس آرامشی که خداوند به واسطه زن بودن در نهاد آنها قرار داده است محقق نمی شود و اینجاست که شاهد وجود برخی از بانوان هستیم که با داشتن امتیازهای بالای اجتماعی فاقد روحیه همطراز با موقعیت خود هستند و قطعاً علت اصلی، شنا کردن در مسیر خلاف رودخانه است زیرا او با محدود کردن عواطف خود و سرپوش گذاشتن به طبیعت خلقتش، اصرار به تحقق چیزی را دارد که در قالب ذات او نهاده نشده اما در همین موقعیت زنانی هستند که هم دوست دارند مادر باشند هم همسر و هم حضور اجتماعی و چون قطعاً در آن واحد تحقق همه آن ها برای زن از دشوارهای جنس اوست ، عقل حکم می کند که قاعده اهم و مهم لحاظ گردد و با رعایت حقوق هر نقشی ، نقش دیگر اجرا شود اول همسری و مادری و نهایتاً حضور اجتماعی است که تازه اینجا اهمیت و شکل حضور اجتماعی و نحوه حضور ، محل مناقشه می شود که این حضور، فیزیکی باشد یا غیر فیزیکی هم حکم حضور اجتماعی دارد.

با تعریف موجود از اشتغال زنان دربین افراد جامعه، نقش های اصلی و مهم او تحت الشعاع قرار می گیرد؛ تعریفی که در آن نقش مادری و همسری ،هیچ جایی ندارد و انگاره های اومانیستی و فرد گرایی اصلی ترین شاکله آن است به بیان دیگر می توان گفت اهمیت داشتن شخصیت اجتماعی برای زن بیش از شخصیت های تعریف شده دیگر برای اوست. اتفاقاً برخی از زنان به واسطه بودن چنین حسی در جامعه جرأت پررنگ کردن نقش مادری خود نسبت به حضور اجتماعیشان را ندارند و این بی رغبتی ولو غیر قلبی، اثر خود را بر روی اعضای خانواده می گذارد وقتی مادری یا همسری اذعان به این نکته دارد که شغلش را بیش از خانه داری ،فرزند داری و همسر داری می پسندد؛ فرزند، نقطه اصلی اتکال خود را در بستر خانواده عملاً از دست می دهد و این آغاز بحران های فردی و اجتماعی اوست .

جالب است با اینکه مقوله اشتغال زنان و پیامدهای ناشی از آن از منظر تمام مکاتب به ویژه اسلام تبیین شده است باز هم بانوان ما در انتخاب مسیر متحیرند که کدام درست است و این دقیقاً با خواستنی های فردی آن ها ارتباط مستقیم دارد زیرا بانوانی هستند که علی رغم داشتن سطوح بالای علمی ، روحیه شاداب اجتماعی و قابلیت ها ی مهم فردی و تخصصی در زمان انتخاب، مسیر طبیعی و عقلانی را انتخاب نموده و با اولویت بخشی به نقش های ذاتی خود و در امتداد آن ها نقش اجتماعی ، شاکله های منطقی زن بودن را نشان می دهند. و این یعنی هستند زنانی که مدیریت اولویت ها اولین دغدغه ایشان است .

شاید باور این موضوع کمی دشوار باشد که توهم کلام وجود ندارد و واقعیت همین است که نمی شود با ذات خود جنگید ؛ آنهایی که ذاتاً به کارویژه های خود یقین ندارند همیشه در نزاع با خود و جامعه بیرونی هستند و انتهای این جنگ روانی ، فرسایش قابلیت ها و مهارت های ذاتی زن است که معطل انگاره های سیاست زده در جامعه شده است چرا که یک مادر و همسر نمونه قطعاً مدیر شایسته و فرد اجتماعی قابلی خواهد بود چون نقش اول خود را خوب ایفا کرده است و می شود در میدان اجتماعی به او تکیه کرد .

آثار اجتماع زدگی زنان

بدون شک تغییر و تحولات هویتی از پیامدهای میل روز افزون زنان به اشتغال است؛ که به جهت سنگینی و تعدد نقش ها و گاهاً تعارض بین آن ها به جهت عدم برنامه ریز صحیح ، رویکرد های تعارضی خود را باسوار شدن ناخواسته بر موج انگاره های فمنیستی با مفاهیمی نظیر برابری به معنای تشابه نقش ها در ذهن آنان ارزشمند می کند و به مرور شاهد تفکراتی مانند دستیابی به درآمد مستقل، و تثبیت نرم ِ روحیه ی استقلال طلبی و فردگرایی در زنان هستیم این حالت ها دقیقاً درحال کم رنگ کردن مرز های جنسیتی و ذبح ارزش های سنتی گذشته در خصوص زنان و جایگاه های آنان می باشد و این موضوع خود را بیشتر در تغییر سبک زندگی نشان می دهد ، در واقع وقتی نگاه مادر و همسر خانواده به دنیای پیرامون خود تغییر پیدا کرد و خود را در پازل دنیا به گونه ای خارج از طبیعت الهی جا داد ،قطعه های دیگر پازل ناهماهنگ خواهند شد و چون در این تغییر، جایگاه مادری تعریف خاصی ندارد این شائبه پیش می آید که پدر هم می تواند کار مادر را انجام دهد، فرزند هم دور از نظارت خانواده با تجربه اندکش می تواند تصمیمات بزرگ زندگی خود را بگیرد و اینجا افزایش آسیب های تربیتی اثر بعدی این ناههماهنگی بشر با خلقت های خداوندی خواهد بود وقتی هیچ قطعه ای در این پازل سر جای خود ننشسته الگوهای مشارکتی خانه و اجتماع نیز جابجا می شود نقش های زن برای مرد و نقش های مرد برای زن بازتعریف خواهند شد دقیقاً موردی که امروز در بین خانواده های ایرانی در حال شیوع است . دیگر نه زن لذتی از زن و نقش های زنانگی خود می برد و نه مرد جایگاهی برای اتکال زن خواهد داشت و روحیه استقلال طلبی کاذب جای خود را پیدا کرده است و اینجا آغاز اختلاف ها و عدم ارتباط صحیح زوجین خواهد بود ؛ "تغییر الگوی مشارکت اجتماعی زنان، از الگوی خانواده محور و متناسب با ویژگی های جنسیتی به الگوی مردانه و رقابت طلبانه ی مادی خواهد بود؛ از این رو با آنکه حضور زنان در عرصه های فرهنگی از جمله فراگیری علم، و حضور در گروه های امدادی و حمایتی پیشینه ای طولانی دارد، اما در دهه های اخیر شاهد حضور زنان در عرصه هایی ناهماهنگ با روحیات و جسم آنان هستیم که این خود شاهد بر این مدعاست.

تمام آنچه گفتیم گوشه ای از نتایج نگاه نامطلوب به نقش های ذاتی زن و اولویت دهی به نقش اجتماعی نسبت به سایر نقش های اصلی زنان بوده است که اگر در راستای ساماندهی آن فرهنگ سازی به موقع نشود باید گفت چیزی از خانواده در ایران باقی نخواهد ماند.


انتهای پیام//
منبع : تسنیم

           


دیدگاه
لطفا دیدگاه خود را با حروف فارسی بنویسید
"بسیج پرس" مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبین است.
"بسیج پرس" از انتشار دیدگاه هایی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی احترامی به اشخاص قومیت ها عقاید دیگران موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه های دین مبین اسلام باشد معذور است.
دیدگاه ها پس از تائید مدیر بخش مربوطه منتشر می شود.



اخبار مرتبط



چند رسانه ای

آخرین اخبار
پربازدیدترین
اخبار رده ها

خبرگزاری سپاه محمد رسول الله (ص) تهران بزرگ - بسیج پرس