دوشنبه 30 بهمن 1396

تاریخ : 20/آذر/1395 - 22:00 کد خبر : 87077

کشف پرهای یک دایناسور در سنگ کهربا

بسیج پرس - دانشمندان دم یک دایناسور همراه با پرهای آن را به طور دست نخورده در یک تکه از سنگ کهربا کشف کرده اند.

کشف پرهای یک دایناسور در سنگ کهربا

به گزارش بسیج پرس؛  این پرها، نخستین نمونه هایی نیستند که درون سنگ کهربا کشف می شوند. اما آنها چنان تازه حفظ شده اند که دانشمندان  به طور یقین تشخیص می دهند پرها متعلق به یک دایناسور است و به هیچ یک از گونه های پرندگان ماقبل تاریخ تعلق ندارد.

آنها نخستین  نمونه از پرهای به جا مانده از دایناسورهای غیر مرغی هستند که در کهربا یافت می شوند.  لیدا شینگ از دانشگاه علوم زمین شناسی چین این نمونه خارق العاده را سال گذشته از بازاری در میانمار خریده است.

فروشندگان سنگ کهربا تصور می کردند نوعی گیاه داخل سنگ وجود دارد به همین دلیل می توان از آن یک جواهر زینتی یا وسیله ای برای دکور خانه ساخت. شینگ  بلافاصله پتانسیل تحقیق روی سنگ را شناسایی کرد و در همین زمینه به یکی از محققان موزه ساسکاچوان کانادا تقاضای همکاری در پروژه را داد.

محققان با استفاده از یک اسکنر CT و میکروسکوپ  توانستند سنگ مذکور را به دقت بررسی کنند. آنها متوجه شدند این دم ، به یکی از دایناسورهای خانواده «سلوروسائور» تعلق دارد. این دایناسورهای پرنده مانند، گوشتخوار بوده اند و حدود 99 میلیون سال قبل در زمین زندگی می کرده اند.

این کشف اطلاعات زیادی را درباره جزئیات دقیق تر از دایناسورهای پردار و مراحل رشد آنها فراهم می کند.

منبع : مهر