جمعه 04 اسفند 1396

تاریخ : 18/فروردين/1395 - 13:54 کد خبر : 73237

نهمین سیاره گمشده در منظومه شمسی+ تصاویر

بسیج پرس - گمانه‌زنی‌ها دال بر این است که منظومه شمسی یک عضو پنهان غول‌آسا را در خود جای داده است.

نهمین سیاره گمشده در منظومه شمسی+ تصاویر

به گزارش بسیج پرس؛ پژوهشگران بر این باورند که با بررسی اجرام آسمانی واقع در کمربند کوییپر امکان این وجود دارد که سیاره جدیدی به جمع سیاره‌های منظومه شمسی اضافه شود.

براساس تحقیقات محققان دانشگاه آریزونا امکان دارد پس از عبور از کمبرند سیاره‌ای کوییپر یک سیاره غول‌آسا در ورای آسمان وجود داشته باشد.

گفتنی است نخستین بار نشانه‌هایی از وجود یک سیاره غول‌آسای پنهان در حاشیه منظومه‌ شمسی در ماه ژانویه سال میلادی جاری کشف شده است.

بررسی‌ها نشان می‌دهند این سیاره که براساس تحقیقات ابتدایی 10 برابر جرمی بزرگتر از زمین دارد سیاره‌ای مشکل از تجمع گازهای مختلف و شبیه به اورانوس یا نپتون است.

در حال حاضر به دلیل عدم قطعیت وجود فرضیه سیاره نهم دانشمندان نام آن را سیاره ایکس قرار داده‌اند.

دانشمندان اعتقاد دارند این سیاره در یک بازه زمانی بین 10 الی 20 هزار سال زمینی یک بار به دور خورشید می‌چرخد.

فاصله این سیاره از خورشید 20 برابر بیشتر از فاصله سیاره نپتون تا خورشید است. کارشناسان دلایل احتمالی وجود این سیاره را اثر گرانشی آن بر اشیاء موجود در کمربند کوییپر می‌دانند که می‌تواند نشان دهنده وجود یک سیاره باشد.

کارشناسان مدار این سیاره را مداری غیرعادی می‌دانند که برای حفظ پیکربندی سیاره مورد استفاده قرار می‌گیرد.

کارشناسان با توجه به بزرگی این حجم سیاره ناشناس آن را در رده سیارات طبقه‌بندی می‌کنند برخلاف سیاره پلوتون که در حقیقت یک سیاره کوتوله است.

این یافته‌ها توسط محققان ناسا پیاده سازی شده است و کارشناسان امیدوار هستند کاوشگر فضایی NEW HORIZONS در افق‌های جدید بتواند در ادامه مأموریت خود و با گذشت از سیاره پلوتون و رسیدن به کمربند کوییپر اسرار این کمربند شامل خرده سیارک‌های مرموز را کشف و احتمال وجود سیاره نهم را به اثبات برساند.

منبع : باشگاه خبرنگاران