پیوندها درباره سایت ارتباط با ما
   
دوشنبه 20 آذر 1396

           
تاریخ : 27/اسفند/1393 - 12:42 کد خبر : 45635

«مزارشریف» تصویری از ایثار و حماسه است

بسیج پرس - «مزارشریف» جدا از امتیازهایی که در مضمون دارد، از نظر ساختار هم تجربه ای تازه در سینمای ایران است.


«مزارشریف» تصویری از ایثار و حماسه است

به گزارش بسیج پرس؛ «مزارشریف» یکی از بزرگ ترین پروژه‌های سینمایی حوزه هنری در سال‌های اخیر، اسفندماه 1392 در حوالی کرج و در سوله‌ای که برای فیلم برداری این فیلم طراحی شده بود، کلید خورد. فیلم اولین رویکرد جدی سینمای ایران به موضوعی است که سال‌ها درباره آن سکوت شده و با وجود اهمیت آن سینماگری به سراغش نرفته است. «مزارشریف» یکی از مهم ترین بخش‌های تاریخ معاصر ایران را روایت می‌کند. عبدالحسن برزیده که بسیاری نامش را با فیلم دفاع مقدسی «دکل» به خاطر می‌آورند، سال‌ها روی موضوع این فیلم کار کرده بود. شهادت دیپلمات‌های ایرانی در مزار شریف، پیچیدگی‌های این ماجرا و ابعاد اجتماعی و سیاسی آن باعث شد برزیده برای نوشتن فیلم نامه با اعضای خانواده‌های شهیدان دیپلمات صحبت کند و حتی به سراغ تنها شاهد زنده این واقعه برود. حوزه هنری نهادی بود که زمینه ساخت این فیلمنامه را فراهم کرد. فیلمنامه‌ای که هم هزینه بالایی برای تولید می‌طلبید، به این دلیل که پروژه‌ای عظیم بود و هم می‌توانست حساسیت‌های بسیاری به وجود بیاورد. صحبت کردن از یک واقعه سیاسی آن هم در کشوری که سابقه تاریخی و فرهنگی مشترک با ایران دارد و به دلیل فضای ملتهب منطقه همواره می توانسته با ایران دچار چالش شود، ساده نبود.

اما حوزه هنری تصمیم گرفت وارد تولید این پروژه عظیم شود. ساخت یک استودیو برای انجام امور فیلم برداری و مسائل مربوط به آن مثل پرده آبی و تمهیداتی از این دست، در یک فضای حدود 2000 متر مربعی این امکان را به سازندگان فیلم می داد تا تنوع لوکیشن ها را سامان داده و هزینه را به حداقل برسانند. در این فضا علاوه بر تجهیزات فنی و امکانات استودیویی، دکور حسینیه، خانه، سفارت ایران، بازار و ... ساخته شد. «مزارشریف» در سی و سومین جشنواره فیلم فجر روی پرده رفت، در هشت رشته نامزد دریافت جایزه شد و سیمرغ بلورین بهترین موسیقی و دیپلم افتخار بهترین دستاورد هنری و فنی را دریافت کرد.

یکی از ویژگی‌های «مزارشریف» رویکرد تحلیلی آن است. فیلم تازه برزیده به عنوان اثری داستان گو، نقبی است به شرایط امروز و رواج فرقه‌های انحرافی اسلامی و حمایت غرب از این گروه های تندرو که امنیت و آرامش منطقه را به خطر انداخته و زمینه‌ساز حضور جدی و مستمر نیروهای بیگانه در کشورهای همسایه می‌شوند. بحرانی که در طی ادوار مختلف افغانستان، عراق و پاکستان با آن رو به رو بوده‌اند. فیلم در رابطه شاهسون (حسین یاری) و زن افغان (مهتاب کرامتی) جنگ و خشونت را نفی می‌کند و مظلومیت زنان و مردانی را به تصویر می کشد که قربانی جنگ و بی عدالتی هستند. «مزارشریف» موفق می شود بیننده را با خود همراه کند. این در اثری که فرجام شخصیت‌ها و اصل ماجرایش برای مخاطب آشناست، برگ برنده محسوب می شود. اما فیلم می‌تواند شخصیت‌هایش را برای تماشاگر باورپذیر کند و زمینه‌ساز همدلی و همراهی مخاطب با آن ها شود. دنبال کردن سرنوشت شاهسون و زن افغان که در بستری از حادثه و بدبینی گرفتار شده‌اند، برای تماشاگر فیلم جذاب است. «مزارشریف» جدا از امتیازهایی که در مضمون دارد، از نظر ساختار هم تجربه ای تازه در سینمای ایران است. اگر بخش خصوصی به دلیل ضعف امکانات و کمبود بودجه نمی‌تواند دست به تجربه‌گری های بزرگ در زمینه تولید بزند، نهادهایی از جنس حوزه هنری این بنیه را دارند تا در بخش ساختاری هم مانند حوزه محتوا، وارد بخش‌های جسورانه و جاه طلبانه شوند. «مزارشریف» با این تعاریف و با توجه به اعتمادی که حوزه هنری به تیم تولید کننده این اثر داشته، در بخش دستاوردهای فنی و هنری پروژه‌ای قابل توجه است. حجم استفاده از دکور، پرده آبی و جلوه های ویژه بصری در این فیلم بیش از تجربه‌های قبلی سینمای ایران است. امتیاز فیلم البته استفاده درست از این تمهیدات و ارائه آن به شکلی قابل توجه است. «مزارشریف» اثری است که می‌توان آن را نمونه‌ای از سینمای ملی دانست. سینمایی که با زندگی، نقاط حساس تاریخ سیاسی و اجتماعی و باورها و اعتقادات جامعه ایرانی همخوانی دارد و می‌تواند مخاطب را با خود همراه کند.

روایتی تازه از مهم ترین حادثه فرهنگ شیعه

مستند «کربلا، جغرافیای یک تاریخ» محصول دیگر سازمان توسعه سینمایی سوره در سال 1392 نگاهی دوباره به واقعه خونین کربلا، این بار از منظر امروز و تاثیری که این رویداد بر فرهنگ شیعیان در طول تاریخ دارد. «کربلا، جغرافیای یک تاریخ» از بخش‌های مختلف تشکیل شده، راوی این مستند سینمایی، شهاب حسینی است که صدایش وزن و وقاری ویژه به فیلم داده است. فصل‌هایی از «کربلا، جغرافیای یک تاریخ» نمایشی، بخش‌هایی با استفاده از سنت نقالی و تعزیه و سکانس‌هایی مستند از آداب و رسوم عزاداری در شهرهای مختلف ایران و کربلا است. داریوش یاری کارگردان این مستند سینمایی، مانند عبدالحسن برزیده در «مزارشریف»، نگاهی فراتر از پروژه تصویری خود داشته و کوشیده آموزه‌های اعتقادی و ایمانی‌اش را با تحلیل درست به شرایط امروز جامعه پیوند زند و مفاهیمی را که باعث شکل‌گیری و ماندگاری حماسه عاشورا در طول تاریخ شده، به مخاطب هوشمند گوشزد کند. «کربلا، جغرافیای یک تاریخ» اثری است که به بیان مستندات و وقایع آشنا بسنده نکرده، بلکه به شکلی هنرمندانه ردپای دستاوردهای فرهنگی، اعتقادی و هنری متاثر از نهضت عاشورا در فرهنگ شیعیان را ترسیم کرده است. آنجا که هنر تعزیه شکل می‌گیرد تا شیعیان ایرانی با استفاده از ظرفیت‌های هنر، نمایش امروز را به دیروز پیوند بزنند و قصه نیکانی را روایت کنند که قربانی ظلم و اجحاف و بی‌دینی شدند. یا جایی که سنت کهن نقالی زمینه‌ای برای تکرار حماسه عاشورا و نقل رشادت‌هایی است که سپاه امام حسین (ع) در برابر سیل سپاه کوفیان داشتند. نمی‌توان مستند «کربلا، جغرافیای یک تاریخ» را دید و تحت تاثیر موسیقی آن قرار نگرفت. مجید انتظامی که با ساخت موسیقی «روز واقعه»، «آژانس شیشه‌ای»،  «از کرخه تا راین» و «بوی پیرهن یوسف» در ذهن‌ها مانده است، یک برگ زرین دیگر به کارنامه‌اش اضافه کرده است. موسیقی او در «کربلا، جغرافیای یک تاریخ» همسو با فضای حماسی و تراژیک اثر حرکت کرده و وجه احساسی آن را تشدید کرده است. مستند سینمایی «کربلا، جغرافیای یک تاریخ» اگر چه حقیقتی را به تصویر می‌کشد که بسیاری از شیعیان با آن آشنایی دارند، اما با استفاده از فرمی تازه، متنوع و چشم‌نواز قابلیت جذب مخاطب را دارد.      

دنیای پاک کودکان در فیلم سینمایی سکوت رعنا

فیلم سینمایی «سکوت رعنا» ساخته بهزاد رفیعی یکی دیگر از تولیدات سازمان سینمایی سوره در سال 1392 برای مخاطب کودک و نوجوان است که زیر عنوان تولید آثار «پاک و ارزان» و حمایت از فیلم سازان اول در این سازمان ساخته شده است. بهزاد رفیعی پیش از این سال‌ها به عنوان دستیار در سینمای ایران با فیلم سازان مختلف همکاری و بخش اعظم کارنامه حرفه‌ای‌اش با نام مجید مجیدی گره خورده است. «سکوت رعنا» برای نمایش در جشنواره فیلم کودک آماده شده و قرار است به زودی در جشنواره فیلم کیندرکیدوی آلمان روی پرده برود.

انتهای پیام//


انتهای پیام//
کد خبرنگار : 1899

           


دیدگاه
لطفا دیدگاه خود را با حروف فارسی بنویسید
"بسیج پرس" مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبین است.
"بسیج پرس" از انتشار دیدگاه هایی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی احترامی به اشخاص قومیت ها عقاید دیگران موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه های دین مبین اسلام باشد معذور است.
دیدگاه ها پس از تائید مدیر بخش مربوطه منتشر می شود.



اخبار مرتبط



چند رسانه ای

آخرین اخبار
پربازدیدترین
اخبار رده ها

خبرگزاری سپاه محمد رسول الله (ص) تهران بزرگ - بسیج پرس