پیوندها درباره سایت ارتباط با ما
   
سه شنبه 21 آذر 1396

           
گفتاری از حسن برزیده کارگردان فیلم «مزارشریف»:
تاریخ : 25/اسفند/1393 - 13:03 کد خبر : 45502

اکران «مزارشریف» در منطقه با توجه به شرایط حساس موجود، موثر است

بسیج پرس - حسن برزیده معتقد است وظیفه حوزه هنری ساخت پروژه ها و موضوعات بر زمین مانده است که شاید دیگر نهادها و سازمان های سینمایی تولید آن ها را در دستور کار خود ندارند.


اکران «مزارشریف» در منطقه با توجه به شرایط حساس موجود، موثر است

به گزارش بسیج پرس؛ «مزارشریف» و قصه دیپلمات ها و خبرنگار ایرانی حاضر در شهر مزار شریف در زمان اشغال این کشور توسط گروهک افراطی طالبان و شهادت مظلومانه این هموطنان در کنسولگری یکی از همین موضوعات است که سال گذشته به همت این کارگردان و مساعدت حوزه هنری امکان تولید پیدا کرد و در جشنواره فیلم فجر امسال اولین اکران خود را پشت سر گذاشت و با نظر مثبت مردم و منتقدان همراه شد. در ادامه، گفتاری از حسن برزیده کارگردان فیلم موفق «مزارشریف» درباره روند تولید این فیلم و برنامه های وی برای اکران آن در ایران و کشورهای منطقه را خواهید خواند.

حسن برزیده با بیان این که ایده ابتدایی ساخت فیلم «مزارشریف» در همان سال 77، که این اتفاق برای دیپلمات های ایرانی رخ داد، شکل گرفت اظهار داشت: در آن زمان به شدت پیگیر اخبار آن واقعه بودم و ذهنم درگیر اخبار ضد و نقیضی بود که درباره این ماجرا از رسانه های مختلف می شندیم. می دانستیم دوازده نفر از دیپلمات های ایرانی حاضر در مزار شریف سرنوشت نامعلومی دارند و همه در انتظار شنیدن خبر جدیدی از این هموطنان بودیم. تا این که یک شب در اخبار، مصاحبه ای دیدم با شاهسون که تنها بازمانده آن ماجرا بودند. ایشان از نحوه نجات یافتن خود و این که چگونه خود را به مرز ایران رساندند، صحبت کردند و این موضوع مرا درگیر خود کرد. در کنار ناراحتی که از این ماجرا داشتم، به ابعاد حادثه بسیار دقت کردم و متوجه شدم چقدر این موضوع وجهه سینمایی جذابی دارد. هر موضوع با ارزشی قابلیت تبدیل شدن به اثری سینمایی را ندارد اما موضوع بازگشت شاهسون به عنوان تنها بازمانده از آن واقعه تاریخی اندوه بار و سختی هایی که برای رسیدن به ایران متحمل شده بود، می توانست بهانه خوبی برای ساخت یک فیلم از دل این ماجرا باشد.

اسیر سهل انگاری ها

وی با اشاره به این که مراحل تحقیق و بررسی درباره این حادثه و مسائل پیرامون آن را از همان زمان یعنی سال 77 آغاز کردم ادامه داد: متاسفانه این روند خیلی سریع متوقف شد؛ چون تنها شاهد ماجرا، شاهسون، یک مرتبه غیب شان زد و من هم هیچ گونه تماسی با ایشان نداشتم. این اتفاق احتمالا به خاطر مسائل امنیتی و حساسیت موضوع بود و به شکلی ایشان در قرنطینه به سر می بردند. حدود یکسال از این حادثه گذشت و ایشان خودشان با من تماس گرفتند و طی آن قرار ملاقات گذاشتیم و روند نوشتن فیلم نامه را با توجه به گفته های ایشان از سر گرفتم. شاهسون در بین گفته های شان به جزئیاتی اشاره می کردند که برای من بسیار جذاب بود. به هر حال کلیت ماجرا را کم و بیش همه می دانستند و این جزئیات بود که می توانست به فیلم نامه شکل درستی بدهد.

برزیده گفت: در کنار صحبت با شاهسون من با افراد دیگری که به شکلی با این ماجرا در ارتباط بودند، هم صحبت کردم؛ از جمله این افراد علاءالدین بروجردی بود که در زمان وقوع اتفاق، نماینده ویژه رئیس جمهور در امور افغانستان بودند. ایشان در آن زمان خیلی سعی کردند مرا از ساخت این فیلم و طرح این موضوع منصرف کنند. چرا که معتقد بودند با توجه به این که طالبان بر افغانستان حاکم شده است، باید یک سری ملاحظات سیاسی در نظر گرفته شود. البته بعد از مدتی متوجه شدم که مسئله تنها این نبوده و در آن زمان سهل انگاری هایی شده و تحلیل های اشتباهی صورت گرفته بود که به این موضوع دامن زد. اعتمادی که به دولت پاکستان برای حفظ امنیت دیپلمات ها شده بود، نتیجه ای در بر نداشت؛ چرا که دولت پاکستان قول داده بود برای حفظ جان دیپلمات ها با طالبان صحبت کرده و نظر موافق شان را جلب کند. این دولت چنین نکرده و دولت هم به دیپلمات ها دستور تخلیه و بازگشت نداده بود و حالا که این افراد شهید شده بودند شاید چندان به صلاح نبود این مسائل بازگو شود.       

بازسازی لوکیشن سفارت

وی گفت: در نهایت با موافقت این دوستان و صحبت های شاهسون، مراحل فیلم نامه تکمیل شد و به مرحله فیلم برداری رسیدیم. دوست داشتیم لوکیشن اصلی یعنی همان سفارتخانه درست شبیه به محل اصلی باشد. متاسفانه امکان فیلم برداری در لوکیشن واقعی ماجرا وجود نداشت؛ چون آن مکان تحت اجاره و دیگر در اختیار ایران نبود و از طرفی ساختمان های سفارت فرسوده و حتی بخش هایی تخریب شده و امکان فیلم برداری در آنجا وجود نداشت. ما فکر کردیم اگر بخواهیم فیلم برداری را در محلی مشابه در افغانستان انجام دهیم هم شباهت کامل به محل واقعی نخواهیم داشت و هزینه بر هم خواهد بود. در نهایت لوکیشنی درست شبیه به سفارتخانه ایران در افغاستان را در دکور بازسازی کردیم. ضمن این که فکر می کردیم شان کشورمان پس از این که این فیلم در کشورهای خارجی نمایش داده شود، باید حفظ و سفارتخانه با همان شکل اصلی که ساختمانی ویژه و زیبا بود در فیلم دیده شود. درست نبود سفارتخانه کشورمان در یک ساختمان نیمه مخروبه فیلم برداری و به مخاطب نشان داده شود. ابتدا با این نیت که سکانس های داخلی را در ایران فیلم برداری کنیم و سکانس های خارجی را در افغانسان، ساخت دکور را شروع کردیم اما به مرور متوجه شدیم، دولت افغانستان روی این موضوع حساس شده و امکان فیلم برداری سکانس های خارجی هم در آن کشور وجود ندارد. بنابراین حجم ساخت دکورها که در ابتدا قرار بود فقط کنسولگری باشد، بیشتر شد و خانه ها و اطراف سفارت به کار دکور اضافه شد. سکانس های خارجی را نیز بخشی در الموت و بخش هایی در همان نزدیکی دکورها که در حوالی کرج بود، فیلم برداری کردیم.      

یاری بهترین گزینه بود

کارگردان فیلم مزارشریف با بیان این که برای نقش شاهسون از ابتدا حسین یاری را در نظر داشتم گفت: این به دلیل سابقه همکاری قبلی من با حسین یاری بود. کار ایشان را دوست دارم و به بازی او اعتقاد دارم. ضمن این که خودشان انسانی دوست داشتنی به لحاظ رفتار و منش هستند. به شباهت چهره بازیگر مورد نظرم با شاهسون خیلی فکر نمی کردم و لزومی هم به این شباهت نمی دیدیم. در کل مضمون و موضوع فیلم و پرورش کاراکتر در فیلم نامه برایمان مهم تر بود تا شباهت های ظاهری. وقتی همکاری با یاری را در این فیلم آغاز کردیم، بیش از پیش به ایشان ارادت و به بازی شان اعتقاد پیدا کردم و همچنان فکر می کنم بهترین گزینه برای ایفای نقش شاهسون، حسین یاری بود.

فیلمی درباره مشقت های شاهسون

وی گفت: در مورد به تصویر کشیدن گروهک طالبان و حرکت نوزده روزه شاهسون از مزار شریف به سمت ایران قطعا جای پرداخت بیشتری وجود داشت اما محدودیت زمانی کمی دست و بال ما را بسته بود. در کل سعی کردیم با تصاویری کوتاه اما گویا این روزهای سخت برای شاهسون و مردم افغانستان و عواقب افراطی گری های گروهک طالبان را نشان دهیم. ضمن این که از ابتدا بنا نداشتیم فیلمی سیاسی یا جناحی بسازیم و می خواستیم یک موضوع ملی را مطرح کنیم و شاید پرداخت بیشتر به موضوع طالبان ما را از فضای قصه اصلی فیلم دور می کرد. داستان اصلی فیلم درباره مشقتی بود که تنها نجات یافته آن حادثه تلخ متحمل شده و تمرکزمان روی همین موضوع بود. غیر از این خیلی دوست داشتم درباره پیوند مردم افغانستان به لحاظ فرهنگی در فیلم حرف هایی وجود داشته باشد و این موضوع خوشبختانه در قصه واقعی وجود داشت. یک خانواده افغانی به شاهسون برای رسیدن به مرز ایران بسیار کمک کرده بودند و همین ماجرا می توانست به یکی از اهداف من که نشان دادن پیوند دیرینه مردم دو کشور در فیلم بود، کمک کند. به همین خاطر سعی کردم در داستان فیلم به بهترین شکل از آن استفاده کنم.

نقش موثر «مزارشریف» در روشنگری مردم خارج از ایران

برزیده ادامه داد: به اکران خارجی فیلم بسیار امیدوارم و حتی به اندازه اکران داخلی برایم مهم است. بخش عمده ای از انگیزه ساخت این فیلم همین بوده که بتواند با بیننده هایی خارج از مرز ایران نیز ارتباط برقرار کند. قطعا گزینه اصلی برای اکران، منطقه است که به خاطر وقایعی که گروه داعش در سال های اخیر به وجود آورده، به شدت نیاز آن حس می شود. این رفتارهای ضد انسانی که با قرائت غلط از دین همراه شده و یک روز به شکل طالبان و روز دیگر به شکل داعش خود را نشان می دهد، در منطقه وجود دارد و فیلمی مانند «مزارشریف» که بر ضد این نوع تفکرات افراطی و متحجرانه سخن می گوید، می تواند نقش موثری در روشنگری مردم داشته باشد. حتی شاهد هستیم مردم کشورهای اروپایی نیز درگیر این مسائل و حضور داعش شده اند و اکران فیلم در کشورهای اروپایی نیز موثر خواهد بود.

حوزه هنری در مسیر ساخت فیلم یاری کننده بود

وی با اشاره به این که به نظرم حوزه هنری در ساخت فیلم «مزارشریف» یک سوی محکم قضیه است بیان کرد: همان قدر که من ساخت این فیلم را پیگیری کردم و اصرار به ساخت آن داشتم، حوزه هنری نیز در این مسیر یاری کننده بود. حوزه هنری با ورودش به این پروژه و اعتمادی که به من داشت و حمایت هایی که انجام داد، نقش انکارناپذیری در ساخت فیلم ایفا کرد. فکر می کنم «مزارشریف» یکی از فیلم هایی است که سال هاست حوزه وظیفه تولیدش را بر عهده داشته، چرا که کارکرد حوزه هنری و نهادهای فرهنگی مانند آن همین است که موضوعات روی زمین مانده ملی، انقلابی و دینی را در دستور کار قرار دهد و از آن ها حمایت کند.

انتهای پیام//


انتهای پیام//
کد خبرنگار : 1899

           


دیدگاه
لطفا دیدگاه خود را با حروف فارسی بنویسید
"بسیج پرس" مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبین است.
"بسیج پرس" از انتشار دیدگاه هایی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی احترامی به اشخاص قومیت ها عقاید دیگران موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه های دین مبین اسلام باشد معذور است.
دیدگاه ها پس از تائید مدیر بخش مربوطه منتشر می شود.



اخبار مرتبط



چند رسانه ای

آخرین اخبار
پربازدیدترین
اخبار رده ها

خبرگزاری سپاه محمد رسول الله (ص) تهران بزرگ - بسیج پرس