پیوندها درباره سایت ارتباط با ما
   
سه شنبه 21 آذر 1396

           
سردار عبداللهی:
تاریخ : 27/آبان/1393 - 14:19 کد خبر : 39398

پروژه آزادراه حرم‌تاحرم، نمادی از مدیریت جهادی است

بسیج پرس - فرمانده قرارگاه سازندگی خاتم الانبیاء(ص)با اشاره به دستاوردهای پروژه آزاد راه حرم تا حرم آن را نمادی از مدیریت جهادی دانست.


پروژه آزادراه حرم‌تاحرم، نمادی از مدیریت جهادی است

به گزارش بسیج پرس؛ سردار سرتیپ پاسدار مهندس عبادالله عبداللهی فرمانده قرارگاه سازندگی خاتم الانبیاء(ص)در گفتگویی به تشریح آخرین وضعیت پروژه حرم‌تاحرم پرداخت متن این گفت و گو بدین شرح است:

مطالعات اولیه پروژه آزادراه حرم‌تاحرم از چه زمانی آغاز شد؟

طرح عظیم آزادراه قم- تهران- مشهد یا پروژه آزادراه حرم‌تاحرم به طول تقریبی 970 کیلومتر به منظور اتصال شرق کشور به شبکه آزادراهی جنوب و غرب کشور طراحی شده است و از آنجا که حرم مطهر رضوی و حرم مطهر حضرت معصومه(س) را به یکدیگر متصل می‌سازد به پروژه حرم‌تاحرم معروف شده است.

 مطالعات اولیه این طرح در سال‌های 1380 تا 1384 تحت عنوان آزادراه تهران- مشهد صورت پذیرفت و در سال 1390، شاخه اتصالی به شهر مشهد مقدس نیز به این طرح اضافه شد. همچنین با بازتعریف و بازنگری مطالعات طرح، یک شاخه اتصالی به شمال تهران نیز به این طرح افزوده گردید.

 این طرح دارای چند مرحله است؟

برابر تصمیمات وزارت راه و شهرسازی و معاونت نظارت راهبردی، این طرح به سه مرحله اجرایی تقسیم شد:
مرحله اول شامل احداث آزادراه در قطعه قم- گرمسار، گرمسار- سمنان، نیشابور- مشهد مقدس
مرحله دوم شامل احداث آزادراه در قطعه اتصالی به شمال تهران، سمنان- شاهرود
مرحله سوم شامل احداث آزادراه شاهرود- سبزوار، سبزوار- نیشابور

قرارگاه در کدام مرحله مشغول به فعالیت است؟

قرارگاه طی تفاهم‌نامه‌ای در سال 1389، اجرای مرحله اول این طرح عظیم را به صورت طرح و ساخت با وزارت راه و شهرسازی توافق نمود و انجام آن را به عهده گرفت. در حال حاضر، از مرحله اول طرح نیز، پروژه آزادراه قم- گرمسار اجرایی شده و قرارداد آن به صورت طرح و ساخت مبادله گردیده و مطالعات قطعه گرمسار- سمنان و نیشابور- مشهد به موازات آن در حال انجام است.

قطعه نخست مرحله اول طرح چند کیلومتر است و چه مشخصاتی دارد؟

قطعه نخست طرح عظیم آزادراه حرم‌تاحرم به طول 156 کیلومتر است و از شهر مقدس قم تا شهر گرمسار ادامه پیدا می‌کند. این آزادراه به صورت شش‌خطه و شامل سه خط رفت و سه خط برگشت می‌باشد. سرعت طرح، 130 کیلومتر می‌باشد و شامل احداث یک باند جدید سه‌خطه و تعریض جاده موجود قم- گرمسار و تبدیل آن به یک باند آزادراه می‌باشد. در این طرح، حد بالای مشخصات و استانداردهای موجود در کشور در طراحی‌ها در نظر گرفته شده است. کلیه مطالعات طرح از مرحله مقدماتی تا مرحله تفصیلی و خدمات مهندسی شامل نقشه‌برداری‌ها و ژئوتکنیک توسط قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیاء(ص) در این پروژه انجام می‌شود. همچنین انجام تشریفات تملک پروژه نیز به عهده قرارگاه می‌باشد. این پروژه دارای سه تبادل اصلی در قم، گرمسار و چرم‌شهر است و 5 دستگاه پل خاص، 70 دستگاه زیرگذر دسترسی محلی و حدود 820 دستگاه آب‌رو و حدود 12 میلیون مترمکعب انواع عملیات خاکی (با متوسط فواصل حمل 50 کیلومتر)، یک میلیون و 450 هزار تن آسفالت (با متوسط فواصل حمل 140 کیلومتر) و 250 هزار مترمکعب بتن‌ریزی می‌باشد. همچنین دو ایستگاه عوارضی (پلیس‌راه، راهدارخانه، امداد و...) در طرح پیش‌بینی شده است. حجم کل گاردریل، هندریل، سازه­های فلزی و تابلو و علائم پروژه نیز 10500 تن می­باشد.

قرارگاه با چه توانی در این پروژه مشغول به فعالیت است؟

این پروژه که به حق نمادی از مدیریت جهادی در عرصه پروژه­های راه­سازی کشور می­باشد با تلاش سه مؤسسه اجرایی و یک مؤسسه مشاور قرارگاه، سه شرکت پیمانکاری بخش خصوصی، دو مشاور رتبه یک بخش راه و 8 واحد آزمایشگاهی آزمایشگاه فنی و مکانیک خاک کشور، با حداقل هزینه، بهره­وری مناسب و کیفیت مطلوب در حداقل زمان ممکن به اجرا در آمده است که در آن به طور متوسط ماهانه 650 دستگاه انواع ماشین­آلات و تجهیزات راه­سازی، 2 هزار نیروی انسانی که بالغ بر 300 نفر از آن­ها مهندس و تکنسین بوده­اند به­کارگیری شده است.

این پروژه با مشارکت 40 درصدی قرارگاه به صورت طرح و ساخت اجرا گردید و در حال حاضر با پیشرفت 86 درصدی (بدون روکش توپکا و بخشی از تبادل ابتدا و انتها) آماده بهره­برداری می­باشد.

اهداف این طرح چیست؟

اهداف اجرای طرح حرم‌تاحرم فراوان است و به تعدادی از آن‌ها اشاره شد اما مهم‌ترین این هدف‌ها عبارتند از:

تسهیل در عبور و مرور مسافران و زائران حرم مطهر ثامن‌الحجج علی‌بن‌موسی‌الرضا(ع) و حرم مطهر حضرت معصومه(س).
اتصال کریدور آزادراهی جنوب و شمال غرب کشور به راه­های شرق و شمال شرق کشور.
ارتقای ضریب ایمنی راه‌ها و کاهش تصادفات جاده‌ای
کاهش مصرف سوخت (بر اساس نظر کارشناسان سالانه حدود 200 میلیارد تومان صرفه جویی در سوخت در پی دارد).
کاهش زمان سفر (برای سواری یک ساعت و نیم و برای کامیون دو ساعت و نیم می باشد).
کمک به حفظ محیط زیست با کاهش آلودگی هوا.
توسعه صنعتی، اجتماعی و اقتصادی منطقه.
کاهش ترافیک برون‌شهری در منطقه (با ایجاد این طرح، آن بخش از بار ترافیک شهر تهران که حاصل ورود اجباری خودروهای استان‌های جنوبی و جنوب شرقی برای عزیمت به استان‌های سمنان، خراسان شمالی و رضوی می‌باشد به این آزادراه منتقل می‌شود.)پ

اشتغال‌زایی.
در پایان به عنوان آخرین سوال دستاوردهای قابل ذکر این طر ح چه بوده است؟

این پروژه اولین پروژه وزارت راه و قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیاء(ص) در حوزه راه‌سازی است که به صورت طرح و ساخت و قیمت مقطوع اجرا می‌شود؛ یعنی در این مدت کوتاه هم مطالعات پایه و تفصیلی و هم اجرا و نیز تملک اراضی توسط قرارگاه مدیریت و سازماندهی می‌شود که در نوع خود بدیع می‌باشد.

حضور قوی و مؤثر قرارگاه در این پروژه با این حجم عملیات و این مدت کوتاه، خود نمونه‌ای جدید در اجرای پروژه‌های راه‌سازی در کشور است و از این حیث می‌توان این پروژه را به عنوان یک الگو مطرح نمود. همچنین دقت در کیفیت در کنار سرعت مناسب اجرا و همچنین انجام کار با حداقل قیمت تمام‌شده در این پروژه عینیت تمام یافته است. ضمناً در این پروژه برای اولین بار نظام جامع تضمین کیفیت در پروژه‌های راه‌سازی تهیه و پیاده‌سازی شده است و این نیز یکی از شاخصه‌های مهم این پروژه است.

انتهای پیام//  


انتهای پیام//
منبع : دفاع مقدس

           


دیدگاه
لطفا دیدگاه خود را با حروف فارسی بنویسید
"بسیج پرس" مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبین است.
"بسیج پرس" از انتشار دیدگاه هایی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی احترامی به اشخاص قومیت ها عقاید دیگران موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه های دین مبین اسلام باشد معذور است.
دیدگاه ها پس از تائید مدیر بخش مربوطه منتشر می شود.



اخبار مرتبط



چند رسانه ای

آخرین اخبار
پربازدیدترین
اخبار رده ها

خبرگزاری سپاه محمد رسول الله (ص) تهران بزرگ - بسیج پرس