پیوندها درباره سایت ارتباط با ما
   
دوشنبه 03 مهر 1396

           
تاریخ : 20/شهريور/1396 - 13:02 کد خبر : 101514

هدف از سند ۲۰۳۰ ایجاد اغتشاش فکری در جوامع است

بسیج پرس - مدیر مرکز تحقیقات علوم اعصاب دانشگاه بقیه الله (عج) گفت: سند ۲۰۳۰ زمینه برداشت‌های متفاوت در موضوعات مختلف اجتماعی، فرهنگی و جنسیتی را فراهم می‌کند که می توان گفت هدف از آن ایجاد اغتشاش فکری در جوامع است.


هدف از سند ۲۰۳۰ ایجاد اغتشاش فکری در جوامع است

به گزارش بسیج پرس؛ مدیر مرکز تحقیقات علوم اعصاب دانشگاه بقیه الله (عج) گفت: سند ۲۰۳۰ زمینه برداشت‌های متفاوت در موضوعات مختلف اجتماعی، فرهنگی و جنسیتی را فراهم می‌کند که می توان گفت هدف از آن ایجاد اغتشاش فکری در جوامع است.
هدایت صحرایی، مدیر مرکز تحقیقات علوم اعصاب دانشگاه بقیه الله (عج) در گفت‌وگو با خبرنگار سازمان بسیج جامعه پزشکی کشور درباره ایراداتی که به سند ۲۰۳۰ وارد است، سخنانی را بیان کرد و گفت: اشکالی که به این سند وارد است اینکه هر فردی از ظن خود با کلمات و عبارات آن ارتباط برقرار می‌کند؛ به همین دلیل در قسمت‌های مختلف این سند تناقض دیده می‌شود و کلمات به گونه‌ای بیان می‌شوند که با بررسی آن، تعاریف متعددی به ذهن متبادر می‌شود.
وی با اشاره به اینکه این سند توسط گروهی از دانشمندان مرکز ما در حال بررسی است، اضافه کرد: ایراداتی که به آنها اشاره می‌شود تنها در بخش مقدمه سند احصاء شده و بررسی متن کامل سند هنوز ادامه دارد.
صحرایی، ادامه داد: به عنوان مثال در ابتدای بیانیه موضوع جوامع صلح جو مطرح شده است؛ کلمه صلح جو را همه انسانها استفاده می‌کنند اما این کلمه از دید هر فردی به شکلی معنی می‌شود، در حالی که دقیقا باید مشخص شود معیار و ملاک صلح جو بودن چه چیزی است.
وی با انتقاد از وجود کلمات نامفهوم در سند ۲۰۳۰ بیان کرد: مفهوم کلمه صلح جو در کشورهای مختلف معانی متفاوتی دارد و این موضوع باعث ایجاد سردرگمی در شنونده خواهد
استفاده فراوان از کلمات شبهه برانگیز در سند ۲۰۳۰

مدیر مرکز تحقیقات علوم اعصاب دانشگاه بقیه الله (عج) تصریح کرد: کلماتی مانند فرهنگ، عدالت محور، پاسخگو و برخی دیگر از کلمات شبهه برانگیز هستند و در این سند به وفور این گونه کلمات بیان شده است.

وی به سومین هدف اصلی در این سند پرداخت و گفت: سومین هدف اصلی که برقراری عدالت برای دسترسی همه است، گنگ بیان شده و از نظر شناختی قابل تشخیص نیست؛ یعنی هر کسی یک مفهوم را در آن برداشت می‌کند.
در سند ۲۰۳۰ آموزش متناسب با ابعاد شناختی کودکان در نظر گرفته نشده است
صحرایی، درباره چهارمین هدف در سند ۲۰۳۰ با مضامین تدوین آموزش با کیفیت، برابر، فراگیر و ترویج فرصت‌های مداوم یادگیری برای همه گفت: آموزش در اینجا محل سوال است که با بررسی متن سند مشخص می‌شود این آموزش‌ها برای سنینی طراحی شده که از نظر زیستی منطقی نیستند؛ در سنین خردسالی که مغز در حال رشد است، مطالبی را می‌خواهند به کودک خردسال آموزش دهند که مربوط به کودک ۱۲ ساله به بعد است.
وی ادامه داد: در بحث آموزش این سند برای سنین مختلف آموزش‌های مرتبط با سن آنان را در نظر نگرفته است؛ اگر شما برای سن ۷ سالگی آموزش مربوط به ۱۲ سال را داشته باشید این آموزش اجرا نخواهد شد به دلیل اینکه مغز رشد کافی را در این زمینه ندارد.

مدیر مرکز تحقیقات علوم اعصاب دانشگاه بقیه الله (عج) به هدف پنجم سند ۲۰۳۰ که تساوی جنسیت را مطرح می‌کند، اشاره کرد و متذکر شد: فقط در یک جا از ترجمه مقدمه سند از عبارت “عدالت جنسیتی” نام برده شده است و در بقیه موارد عبارت “تساوی جنسیت” مطرح می‌شود که این لفظ به لحاظ بیولوژی و شناختی بدترین تعبیر موجود در این سند است.

صحرایی، در ادامه افزود: اینکه دختران نیز مانند پسران آموزش ببینند به ظاهر هدف زیبایی است اما وقتی به اصل تساوی جنسیت وارد می‌شویم، به این معنا است که نوع و نحوه آموزش برای دختران و پسران یکسان باشد که این نکته از نظر شناختی یک اشتباه فاحش است؛ به دلیل اینکه کارآیی و ساختار و عملکرد مغز دختران با پسران متفاوت است.

وی تصریح کرد: به عنوان مثال، بانوان در محاسبات و آقایان در آنالیز قوی هستند و این دو مکمل یکدیگر می‌شوند اما متاسفانه این موضوع در این سند به هم ریخته شده است؛ یعنی از خانم می‌خواهند فعالیت یک مرد را انجام دهد و مرد نیز کار یک خانم را انجام دهد و این موضوع یک اشتباه زیستی از لحاظ علوم شناختی است.

در سند ۲۰۳۰ آموزش پایدار مبتنی بر تساوی جنسیتی موضوع اصلی کار است

مدیر مرکز تحقیقات علوم اعصاب دانشگاه بقیه الله (عج) متذکر شد: در این سند مبحث رشد زیستی پایدار دیده نشده است؛ بلکه آموزش پایدار مبتنی بر تساوی جنسیتی موضوع اصلی کار است.

در ادامه بیان شده است که پس از آموزش ایجاد اقتصاد مقاوم مد نظر است، در حالی که آموزش متساوی برای زنان و مردان به دلیل عملکرد مغزی متفاوت، باید دارای تفاوت‌هایی باشد و به همین دلیل ساده، ساختن اقتصاد مقاوم اتفاق نخواهد افتاد.

وی در ادامه افزود: به دلیل اینکه آموزش غلط زنان و مردان در موقعیت‌های شغلی ویژه ممکن است جای یکدیگر را ‌گرفته

که با ساختار مغزی و توانمندی شناختی آنها سازگار نیست و به همین دلیل، توسعه پایدار اساسا اتفاق نمی‌افتد.
صحرایی، خاطرنشان کرد: با توجه به اشکالات بیان شده که فقط در بخش مقدمه سند دیده می شود و در متن کامل آن به یقین میزان آنها بسیار بیشتر است، به نظر می رسد که هدف از اینگونه اسناد ایجاد اغتشاش فکری در جوامع باشد.
صحرایی در پایان به توصیه مسئولان کشور پرداخت و گفت: به مسئولان پیشنهاد می‌کنیم که پیش از اجرایی شدن این نوع اسناد، به کارشناسان رشته‌های مختلف ارائه شود تا این کارشناسان تمامی ابعاد آن را مورد بررسی دقیق قرار دهند.


انتهای پیام//

           


دیدگاه
لطفا دیدگاه خود را با حروف فارسی بنویسید
"بسیج پرس" مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبین است.
"بسیج پرس" از انتشار دیدگاه هایی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی احترامی به اشخاص قومیت ها عقاید دیگران موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه های دین مبین اسلام باشد معذور است.
دیدگاه ها پس از تائید مدیر بخش مربوطه منتشر می شود.



اخبار مرتبط



چند رسانه ای

آخرین اخبار
پربازدیدترین
اخبار رده ها

خبرگزاری سپاه محمد رسول الله (ص) تهران بزرگ - بسیج پرس