آمارها نشان می‌دهد که بهار امسال هزار و سه نفر دچار حادثه شغلی شدند و ۵۷ نفر از این افراد فوت کردند.

به گزارش خبرگزاری بسیج پرس : حادثه شغلی (حادثه ناشی از کار) در واقع حادثه ای است که حین انجام وظیفه شغلی یا مرتبط با آن در داخل یا خارج از مکان یا محل فعالیت اتفاق می‌افتد و پیامد آن آسیب (اعم از جراحت، بیماری یا فوت) یک یا چند شاغل است. آسیب شغلی نیز هرگونه پیامد ناشی از حادثه شغلی همچون جراحت، صدمه و بیماری شغلی مرگبار یا غیرمرگبار است.
بررسی اطلاعات اداره کل بازرسی کار وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی نشان می دهد براساس آمارهای ثبت شده، سوانح شغلی در بهار امسال نسبت به سال گذشته کاهش چشمگیری داشته است به گونه‌ای که از رقم سه هزار و ۱۲۹ مورد حوادث شغلی به هزار و سه مورد رسیده است.

در سه ماهه ابتدای امسال تهران، آذربایجان شرقی و اصفهان به ترتیب با ۱۲۴، ۹۶ و ۸۷ مورد بیشترین آسیب شغلی را داشتند.

ایلام،‌ خراسان جنوبی و کردستان با سه مورد و چهار محال و بختیاری با چهار مورد کمترین آسیب شغلی را در سه ماهه ابتدای امسال داشته‌اند و خراسان شمالی تنها استانی است که در این مدت در این دوره هیچ آسیب شغلی در آن ثبت نشده است.

همچنین کهگیلویه وبویراحمد، تهران و سیستان و بلوچستان به ترتیب با ۲۷.۳ درصد، ۲۰.۲ درصد و ۲۰ درصد بیشترین آسیب شغلی منجر به فوت را نسبت به آسیب شغلی اتفاق افتاده در استان، داشته‌اند.

بررسی جداول نشان می‌دهد در ۱۵ استان کشور (۴۸.۸ درصد) آسیب شغلی منجر به فوت رخ نداده است.

فعالیت ساختمانی و صنعتی در صدر آسیب‌های شغلی

در مدت زمان مورد اشاره فعالیت‌های ساختمانی در صدر آسیب‌های شغلی قرار داشت به این صورت که ۴۴۳ مورد حادثه شغلی ثبت شده و از این رقم ۳۳ نفر فوت کردند. فعالیت‌های صنعتی با ۳۱۲ مورد حادثه شغلی در مرتبه بعدی قرار دارد که از این رقم ۱۳ مورد منجر به فوت شده است.

هنگام بروز حادثه ناشی از کار چه کار کنیم؟

چنانچه حادثه در کارگاه اتفاق بیفتد، حادثه دیده یا اولیای دم باید برای طرح شکوائیه یا دادخواست به مراجع قضایی و انتظامی مراجعه کنند. سپس شکوائیه توسط مقام قضایی و انتظامی بررسی می‌شود.

در مرحله بعد حادثه دیده باید برای تشکیل پرونده و اخذ نظریه از اداره کار و پزشکی قانونی به کلانتری مراجعه کند و نامه را به واحد بازرسی کار اداره کل کار و امور اجتماعی استان مربوطه برای مطالعه و ثبت اظهارات شهود ارائه کند.

در آخرین مرحله نیز گزارش حادثه را برای ارجاع به مراجع قضایی و دریافت نظریه بازرس کار تحویل دهد.

وظیفه کارفرما در صورت وقوع حادثه شغلی در کارگاه 

به استناد ماده ۶۵ قانون تامین اجتماعی در صورت وقوع حادثه ناشی از کار، کارفرما مکلف است اقدامات اولیه لازم را برای جلوگیری از تشدید وضع حادثه دیده انجام دهد.

همچنین براساس تبصره ماده ۹۵ قانون کار، کارفرما یا مسئولان واحدهای موضوع ماده ۸۵ قانون کار موظفند تمام حوادث ناشی از کار را در دفتر ویژه‌ای که فرم آن از طریق وزارت کار و امور اجتماعی اعلام می‌شود ثبت و مراتب را هر چه سریعتر به صورت کتبی به اطلاع اداره کار و امور اجتماعی محل برسانند.

همچنین به استناد ماده ۹ آئین نامه حفاظتی کارگاه‌های ساختمانی و ماده ۶۵ قانون تامین اجتماعی، کارفرما باید وقوع هر گونه حادثه ناشی از کار را ظرف مدت سه روز اداری به شعبه صندوق تامین اجتماعی محل اطلاع دهد و نسبت به تکمیل و ارائه فرم ویژه حادثه اقدام کند.

فرآیند بررسی حادثه ناشی از کار در ادارات اجرایی

اخذ دستور مقام قضایی از کلانتری محل به اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان یا شهرستان، ارجاع به اداره بازرسی کار یا واحد بازرسی کار شهرستان، دریافت اطلاعات کارآگاه و اطلاعات بازرسی‌های قبلی توسط بازرسی کار، مراجعه بازرس کار به کلانتری محل و مطالعه، مراجعه بازرس کار به محل وقوع حادثه، گردآوری مستندات و اطلاعات، تنظیم و ثبت گزارش، ارسال گزارش به کلانتری و مراجع قضایی و در آخر صدور رای توسط مرجع قضایی فرآیند بررسی حادثه ناشی از کار در ادارات اجرایی است.

  • منبع خبر : جمهوری اسلامی