نخستین جت بمب افکن عملیاتی در جهان و از بسیاری جهات پیشرفته ترین سلاح پنهانی رایش سوم به شمار می رفت.

به گزارش بسیج پرس،آرادو Ar-234 یک شگفتی فنی و تنها جت مورد استفاده در جنگ جهانی دوم بوده که در آن زمان توانمندی تکنولوژیک آلمان ها در حوزه نظامی را به نمایش گذاشت.

زمانی که جت بمب افکن آرادو Ar-234 Blitz برای اولین بار در آسمان اروپا ظاهر شد، بسیاری از خدمه های هوایی متفقین شناختی از آن نداشتند و نمی دانستند که دقیقا چه چیزی در حال گشت زنی است. شماری از آنها نیز تا به حال هیچ چیزی در مورد موتورهای جت نشنیده بودند، چه برسد به یک هواپیمای بمب افکن. بدین ترتیب می تواند گفت که کمتر کسی از این زرادخانه فوق مخفی مجهز به فناوری بسیار مدرن هیتلر با خبر بود.

در تاریخ ۱۴ مارس سال ۱۹۴۵، خلبان جنگنده آمریکایی سروان برایان در مسیر بازگشت به خانه از ماموریت اسکورت بمب افکن بر فراز ناحیه شرقی  راین، یک هواگرد Ar-234 را رویت کرد که در حال بمباران یک پل شناور در  رماگن  بود. در این مقطع به احتمال زیاد خلبان آمریکایی بیش از هر فرد دیگری از جبهه متفقین، در مورد جت مخفی هیتلر اطلاعات داشت. در حالی که اکثر خلبانان متفقین هرگز حتی یک فروند آرادو را نیز از نزدیک ندیده بودند، این چهارمین برخورد برایان با Ar-234 بود. وی در دسامبر سال ۱۹۴۴ اعلام کرده بود که یکی از این جت های بمب افکن را در آسمان دیده است. پس از بررسی یک سری از طرح های به دست آمده از این جت، برایان دو فروند Ar-234 دیگر را در موقعیت های مختلف مشاهده کرد. طی رویارویی سوم، هواپیمای جنگی نیروی هوایی آلمان نازی، مسیر پرواز خود را از چپ به راست تغییر داد. برایان نیز تصمیم به تعقیب این جت گرفت اما با وجود آن که خود یک جنگنده دوربرد نورث امریکن P-51 ماستنگ را هدایت می کرد، در زمانی کوتاه آرادو را گم کرد. بدین ترتیب وی دریافت که Ar-234 تقریبا ۱۶۰ کیلومتر در ساعت سریعتر از P-51 است!

نورث امریکن P-51 ماستنگ

آرادو؛ اولین جت بمب افکن هیتلر!(+تصاویر)

آرادو Ar-234

آرادو؛ اولین جت بمب افکن هیتلر!(+تصاویر)

طراحی و توسعه

آرادو که قادر بود با سرعتی نزدیک به ۸۶۲ کیلومتر بر ساعت در آسمان پرواز کند، تبدیل به سریعترین پرنده نظامی در دنیا شد. این محصول همچنین نخستین جت بمب افکن عملیاتی در جهان بود و از بسیاری جهات پیشرفته ترین سلاح پنهانی رایش سوم به شمار می رفت. اهمیت Ar-234 به اندازه ای بود که هیتلر بارها طی جلسات مختلف با رهبران نظامی به آن اشاره کرده است. این جت بمب افکن توسط آرادو فلوکتسایکورک به معنای کارخانه هواگرد سازی آلمانی آرادو در پاسخ به درخواست وزارت هوانوردی این کشور در سال ۱۹۴۰ مبنی بر تولید یک و فلهواپیمای سریع مخصوص عملیات شناسایی ساخته شد. طراح این هواپیما نیز خلبان جنگ جهانی اول و طراح هواپیما بود.

در ادامه یک طراحی اولیه از محصول مد نظر وزارت هوانوردی با نام کد E370 ارائه شد که قرار بود از سرعت حداکثری ۷۸۰ کیلومتر بر ساعت برخوردار باشد. اما همانطور که اشاره شد، سرعت نهایی محصول با موفقیت به مقدار بالاتر ۸۶۲ کیلومتر بر ساعت رسید. برد برنامه ریزی شده نیز چیزی حدود ۳۲۱۸ کیلومتر و کمی پایین تر از حد مورد انتظار وزارت هوانوردی بود. با این حال برخی از مقامات برلین از این طراحی استقبال کردند و در نهایت دو پروتوتایپ سفارش داده شد: Ar-234 V1 و Ar-234 V2.

در ابتدا قرار شد که پروژه E370 به موتور یونکرس یومو ۰۰۴ در قسمت زیرین هر یک از بال ها مجهز شود. دو پروتوتایپ V1 و V2 تقریبا تا اواخر سال ۱۹۴۱ کامل شده بودند. اما موتورهای یومو ۰۰۴ هنوز آماده نبودند و این تاخیر تا فوریه سال ۱۹۴۳ به طول می انجامید. پس از تحویل موتورها و انجام تست های اولیه، یونکرس اعلام کرد که این محصولات از ضریب اطمینان بالایی برخوردار نیستند و تنها در تست های ایستا عملکرد مطلوبی را نشان داده اند. در ادامه موتورهای بهبود یافته وارد بازی شدند و بدین ترتیب پروتوتایپ V1 پرواز اولیه خود را در تاریخ ۳۰ ژوئیه سال ۱۹۴۳ به ثبت رساند. پروتوتایپ دوم یعنی V2 در تاریخ ۲ اکتبر همین سال به دنبال نقص های ابزاری مختلف و مشکلات احتمالی هر دو موتور، دچار تصادفی مرگبار شد که طی آن خلبان پرواز از بین رفت. از این رو پروتوتایپ های ششم و هشتم به جای موتورهای یومو ۰۰۴، به موتورهای جت ب ام و ۰۰۳ تجهیز شدند. لازم به ذکر است که در طراحی این نمونه ها، از چهار موتور استفاده شد. این دو اولین هواپیماهای جت چهار موتوره ای بودند که در آسمان به پرواز درآمدند. البته مزیت عملکردی خاصی بین انواع چهار موتوره و دو موتوره دیده نشد. مدل تولیدی نهایی Ar-234C نام گرفت که مجهز به کابین خلبان تغییر یافته و چرخ های اصلی بزرگتر بود.

آرادو؛ اولین جت بمب افکن هیتلر!(+تصاویر)

انواع

جت بمب افکن آرادو انواع متنوعی دارد که در ادامه برخی از مهم ترین آنها معرفی می شوند:

آرادو E 370: پروژه اولیه که به تصویب وزارت هوانوردی آلمان نازی رسید

V1 تا V5: نمونه های اولیه تولیدی از Ar-234A که مجهز به ۲ موتور یومو ۰۰۴ بودند

V6 و V8: پروتوتایپ های ۴ موتوره از Ar-234 که مجهز به موتور ب ام و ۰۰۳ بودند

V7: هواپیمای توسعه یافته از مدل تولیدی Ar-234B

B-2: نسخه بمب افکن با حداکثر ظرفیت حمل بمب ۱۵۰۰ کیلوگرم

آرادو؛ اولین جت بمب افکن هیتلر!(+تصاویر)

آرادو؛ اولین جت بمب افکن هیتلر!(+تصاویر)

مشخصات Ar-234 B-2

– نقش: جت بمب افکن/ هواگرد عملیات های شناسایی

– نخستین پرواز: سال ۱۹۴۳

– معرفی شده به سال: سپتامبر ۱۹۴۴

– وضعیت: بازنشسته

– تعداد ساخته شده: ۲۱۴ فروند

– خدمه: ۱ نفر

– طول: ۱۲٫۶۴ متر

– عرض بال: ۱۴٫۴۱ متر

– ارتفاع: ۴٫۲۹ متر

– مساحت سطح بال: ۲۶٫۴ متر مربع

– وزن خالی: ۵۲۰۰ کیلوگرم

– بیشینه وزن برخاست: ۹۸۰۰ کیلوگرم

– موتور هواگرد: ۲ موتور یونکرس یومو ۰۰۴B-1/ یا دو نمونه Walter HWK 109-500

– حداکثر سرعت: ۷۴۲ کیلومتر بر ساعت در ارتفاع ۶۰۰۰ متری

– برد: ۱۵۵۶ کیلومتر با ۵۰۰ کیلومتر وزن بار بمب

– سقف پرواز: ۱۰۰۰۰ متر

– تسلیحات: ۲ توپ MG 151 با کالیبر ۲۰ میلی متر (تنها برای پروتوتایپ ها استفاده شد و هیچ گاه به خدمت رسمی نظامی درنیامد)

– بمب: حداکثر ۱۵۰۰ کیلوگرم

 

آرادو؛ اولین جت بمب افکن هیتلر!(+تصاویر)

آرادو؛ اولین جت بمب افکن هیتلر!(+تصاویر)

آرادو؛ اولین جت بمب افکن هیتلر!(+تصاویر)

آرادو؛ اولین جت بمب افکن هیتلر!(+تصاویر)

آرادو؛ اولین جت بمب افکن هیتلر!(+تصاویر)

 

  • منبع خبر : عصرایران