یک کارشناس مدیریت آموزشی گفت: آمار سال‌های 96 و 97 نشان می‌دهد که از 26 هزار صندلی در هنرستان‌های غیردولتی، 13 هزار و 662 صندلی خالی مانده است یعنی حدود 51 درصد ظرفیت هنرستان‌های غیردولتی خالی است.

به گزارش بسیج پرس, مجید طهرانیان کارشناس مدیریت آموزشی در برنامه تلویزیونی پرسشگر با موضوع جایگاه مدارس غیردولتی در مهارت آموزی با بیان اینکه مهم‌ترین مراکزی که می‌توانند به جریان مهارت‌آموزی کمک کنند، مدارس هستند، اظهار کرد: برنامه های مختلفی در این زمینه اجرا شده است که از جمله آنها می‌توان به طرح ایران اشاره کرد.

وی افزود: تا خرداد ماه جاری ۵۴ میلیون و ۹۲۶ هزار نفر- ساعت کار برای ۹۰۵ هزار دانش‌آموز در طرح ایران مهارت در سطح کشور به ثبت رسیده است.

طهرانیان اضافه کرد: در این طرح ۵۲۹۲ مدرسه متوسطه اول شرکت کردند که ۱۵۹۳ مورد مدارس غیردولتی بودند که ۳۰ درصد کل مدارس غیردولتی را شامل می‌شود؛ در حالی که ۱۰ درصد کل مدارس مجری طرح ایران مهارت، مدارس دولتی هستند.

وی با اشاره به اینکه مدارس غیردولتی از ساعات‌ اضافه آموزشی برای فعالیت‌های مکمل غیردرسی برخوردارند و از این جهت طرح ایران مهارت در مدارس غیردولتی قابلیت اجرایی بهتری دارد، گفت: طرح ایران مهارت شاخه‌های بسیار گسترده‌ای دارد و موارد مختلفی را در برمی‌گیرد؛ در طرح ایران مهارت، ۶۰ ساعت آموزش در سه سال دوره متوسطه اول در نظر گرفته شده در حالی که باید این دستورالعمل اصلاح شود و حداقل به ۶۰ ساعت در هر یک سال برسد.

کارشناس مدیریت آموزشی با بیان اینکه فرهنگ و دولت ما، ضد بخش خصوصی است، اظهار کرد: در بخش خصوصی آموزش و پرورش، علی‌رغم تلاش‌های انجام شده، آمار سال ۹۶ و ۹۷ نشان می‌دهد که از ۲۶ هزار صندلی در هنرستان‌های غیردولتی ۱۳ هزار و ۶۶۲ صندلی خالی مانده است؛ یعنی حدود ۵۱ درصد ظرفیت هنرستان‌های غیردولتی خالی است. البته در مجموع ۳۰ درصد ظرفیت کل مدارس غیردولتی خالی است و در مقابل تراکم در مدارس دولتی بالاست. هیچ کس به دنبال آن نیست که بررسی کند علت این ظرفیت خالی چیست.

طهرانیان با بیان اینکه یک نگاه ضدغیردولتی در کشور ما وجود دارد، ادامه داد: وضعیت مالکیتی مدارس غیردولتی نیز اینگونه است که در سال ۹۶ و ۹۷، ۶٫۸ درصد مدارس ما احداثی و ۸۲٫۵ درصد استیجاری است که یکی از تبعات آن افزایش قیمت‌ها و شهریه‌هاست؛ بانک ها نیز برای سرمایه‌گذاری کمتر به سمت بخش آموزش متمایل هستند.

وی اضافه کرد: در کل کشور ۶۰ تا ۸۰ مدرسه داریم که ممکن است شهریه بالا بگیرند و در مقابل حدود ۳۰۰ تا ۴۰۰ مدرسه هم شرایط نامناسب دارند و چندهزار مدرسه مابقی، از استانداردهای لازم برخوردارند.

طهرانیان درباره شهریه‌های بالای مدارس غیردولتی گفت: بررسی کنید از سال قبل اجاره‌ها چقدر بالا رفته است، چقدر حقوق‌ها افزایش یافته، هزینه ملزومات و کاغذ چقدر بالا رفته است؟ فقط ۱۶۷ درصد بهای کاغذ بالا رفته است.

وی تصریح کرد: به موضوع برخورد شهرداری‌ها نیز باید توجه شود که بابت پسماند مدارس غیردولتی ۲۰ یا ۴۰ میلیون تومان قبض صادر می‌کنند؛ در حقیقت باید شهریه مدارس را با واقعیات جامعه متناسب سازی کرد.