رئیس پلیس پیشگیری پایتخت از عملیاتی شدن 7500 تماس در هر روز، تجهیز 200 مأمور به لباس دوربین دار و رضایتمندی 93 درصدی شهروندان از عملکرد پلیس 110 خبر داد.

به گزارش بسیج پرس, انگار قرار نبود که تب بچه پایین بیاید هر کاری که به ذهنش می رسید را انجام داده بود؛ از دادن تب‌بر و پاشویه کردن گرفته تا … اما تب بچه پایین نیامد که نیامد؛ دیگر درنگ جایز نبود؛ فورا آماده شد. بچه را به بغل گرفت و دوان دوان از پله‌ها پایین آمد تا به پارکینگ رسید.

ماشین را که روشن کرد و ریموت در را زد به ناگاه خشکش زد؛ یک پراید روی پل پارکینگ، پارک کرده بود. از ماشین پیاده شد به سمت پراید رفت اما از راننده خبری نبود، خودرو را حتی قفل فرمان هم زده و رفته بود.

این طرف و آن طرف کوچه را نگاه کرد؛ تاریکی محض بود. هیچکس در کوچه نبود؛ دستگیره در خودرو را کشید تا دزدگیرش عمل کند و حداقل، صاحبش نگران شود و بیاید؛ اما این کار هم فایده نداشت.

بچه در تب می‌سوخت؛ شروع کرد به زدن زنگ واحدها، از همه پرسید اما هیچکس صاحب پراید را نمی‌شناخت؛ همسایه بالایی گفت به پلیس زنگ بزن؛ جرثقیل می‌آورند و ماشین را می‌برند.

۱۱۰ را گرفت و قضیه را توضیح داد؛ حدود ۵ دقیقه بعد موتورسوار پلیس آمد و بعد از ثبت اظهارات با مالک خودرو تماس گرفت که جواب نداد؛ در نهایت بعد از ۱۰ دقیقه جرثقیل آمد و پراید را از روی پل پارکینگ برداشت و با خود برد…این یک روی سکه تماس با ۱۱۰ است.

***

مردم همه جمع شده‌اند. دعوا بالا گرفته ؛ صدای ناسزا و فحش فضا را برداشته است. در این بین کسی جلو نمی‌رود تا طرفین دعوا را از هم جدا کند؛ فقط گوشی‌هایشان را درآورده و از درگیری بوجود آمده فیلم می‌گیرند؛ دعوا به جای حساسش می رسد. ۴-۳ نفر دیگر نیز به طرفداری از طرفین دعوا وارد گود می‌شوند.

یکی فریاد می‌زند به پلیس زنگ بزنید؛ آن یکی می‌گوید من چند دقیقه قبل زنگ زده ام.

درگیری به خشونت می‌کشد. یکی از طرفین درگیری تیزی در آورده و بعد از آن، رد خون است که جاری می‌شود.

یکی می‌افتد و از آن دور تازه صدای آژیر می‌آید؛ با شنیدن صدای آژیر جمعیت کم‌کم از هم باز می‌شود. طرفین دعوا به سرعت از محل متواری شده و آنچه از دعوا باقی می‌ماند پسرکی حدودا بیست و چند ساله غرق در خون است و این هم روی دوم سکه تماس با پلیس.

***

قصه دیرآمدن‌ یا نیامدن‌های پلیس قصه امروز و دیروز نیست؛ پای درد و دل مردم که بنشینی از دیرآمدن‌های پلیس می‌نالند.

مردم گله مند بوده و می‌گویند باید چند بار با ۱۱۰ تماس بگیرید؛ تازه بعد از چند بار می‌گویند که مامور آمده و شما نبودید! مگر می‌شود؟ آیا نظارتی نیست؟

این بودن‌ و نبودن‌ و آ‌مدن‌ و نیامدن‌های پلیس که قصه پرغصه مردم کوچه و بازار شده، ما را بر آن داشت تا با سردار کیوان ظهیری رئیس پلیس پیشگیری پایتخت درخصوص عملکرد ماموران پلیس ۱۱۰ به صحبت بنشینیم.

فارس: مهمترین گلایه مردم از پلیس ۱۱۰ دیر رسیدن ماموران است؛ چرا پلیس دیر به سرصحنه می رسد و شهروندان باید مکررا با پلیس ۱۱۰ تماس بگیرند؟ البته برخی شهروندان نیز می گویند که اصلا ماموری اعزام نمی شود؟

تمام تلاش ما این است که رضایت شهروندان را فراهم کنیم؛ ماموران پلیس ۱۱۰ بلافاصله بعد از اعلام مرکز به ماموریت اعزام می‌شوند و اینگونه نیست که ماموریتی بی پاسخ بماند.

متاسفانه در این بین مواردی وجود دارد که دسترسی پلیس به مورد اعلامی را دشوار می‌کند؛ بطور مثال مردم در اعلام گزارش خود به پلیس ۱۱۰، آدرس و مشخصات محیط را درست بیان نمی‌کنند؛ مثلا می‌گویند فلان محله، فلان کوچه و ساختمان شماره X ، وقتی مامور به آدرس مراجعه می‌کند با بُرجی مواجه می‌شود که ۲۰ طبقه است و در هر طبقه X واحد وجود دارد و مامور مستاصل می‌ماند که زنگ کدام واحد را بزند؛ یا فلان درگیری در خیابان رخ داده و رهگذران به پلیس اعلام می‌کنند اما تا مامور برسد درگیری خاتمه یافته و طرفین رفته‌اند.

فارس: میانگین زمان حضور پلیس ۱۱۰ در سرصحنه چقدر است؟

از زمانی که خبر به اپراتور مرکز ۱۱۰ اعلام می‌شود تا حضور مامور پلیس به طور میانگین حدوداً ۷ دقیقه طول می‌کشد؛ اگرچه باید ترافیک محدوده را نیز در نظر گرفت.

همچنین در راستای سرعت بخشیدن به عملکرد ماموران پلیس ۱۱۰ برای حضور در ماموریت‌های اعلامی،تعداد ۱۱۰ دستگاه موتورسیکلت جدید به ناوگان پلیس ۱۱۰ افزوده شده و درصدد هستیم تا تعداد موتور سیکلت‌ها را به ۸۰۰ دستگاه ارتقاء دهیم.

در این راستا همچنین محل استقرار ماموران ۱۱۰ از کلانتری‌ها به میادین سطح شهر تغییر پیدا کرد تا فاصله بین تماس و حضور مامور در محل ماموریت کاسته شود؛ چرا که مثلا فاصله برخی کلانتری‌ها تا ایستگاه پلیس در میدان همان منطقه، ۵ کیلومتر است که با این اقدام فاصله بین تماس تا محل ماموریت کمتر شده است.

فارس: چه تعداد از تماسهای مردم با پلیس ۱۱۰ مختص تهران است؟

یک سوم اخبار کل ایران مربوط به پلیس پیشگیری پایتخت و ۱۱۰ تهران است که با این حجم تماس، تغییر تاکتیک بواسطه ترافیک موجود در کلانشهر تهران در دستور کار است تا بتوانیم رضایتمندی شهروندان را احصا کنیم؛ در این راستا برای استفاده از تمام ظرفیت‌ ماموران پلیس ۱۱۰ به ماموران دستور داده‌ایم تا اگر در مسیر بازگشت از ماموریت، موردی از جرم مشهود را مشاهده کردند بلافاصله اقدامات لازم را انجام دهند.

فارس: چه تعداد از تماسها به پلیس پیشگیری ارجاع می شود؟

روزانه نزدیک به ۸۵۰۰ تماس از کل تماسهای برقرار شده با ۱۱۰ پایتخت به پلیس پیشگیری واصل می‌شود که از این تعداد ۷۵۰۰ تماس عملیاتی می شود؛ درواقع در بازه زمانی ۱۰-۷ ثانیه یک خبر عملیاتی می‌شود.

حال شما تعداد تماس‌ها را با ترافیک کلانشهر تهران در نظر بگیرید؛ پرواضح است شاید در مقطعی پلیس سریعا به موضوعی که اعلام می‌شود نرسد یا به واسطه آدرس نادرست، محل را پیدا نکند.

فارس: آیا تماس‌ها درجه بندی و اهم و غیراهم می شوند؟ برای کدام دسته از تماس ها مامور اعزام می کنید؟

ابتدا باید بگویم که ما برای تمام تماس‌ها مامور می‌فرستیم؛ اما براساس نوع جرم‌ و نوع اتفاقی که رخ داده، عملکرد پلیس متفاوت است؛ مثلا وقتی مورد اعلامی، سارق مسلح است باید گشت مخصوص یا یک تیم تخصصی به محل اعزام شود یا اگر خبر آ‌تش‌سوزی داریم که جان مردم در خطر است بلافاصله موتورسواری که در فاصله نزدیک‌تری است به محل اعزام می‌شود؛ همچنین برای موارد سرقت، تیم عملیاتی برای سرنخ‌یابی به محل سرقت می‌رود.

فارس: آیا امکان دارد که ماموری به ماموریت مورد نظر نرود و به اصطلاح از سر خود باز کند؟

مامور پلیس ۱۱۰ باید درباره هر تماس ثبت شده ای که به وی محول می شود گزارش ارائه دهد و این گونه نیست که مامور، موضوعات و تماس‌های محوله را از سر باز کند.

فارس: اختصاص مامور و نیروی انسانی به کلانتری بر اساس چه ضابطه ای صورت می گیرد؟

بر اساس جغرافیای محل، نوع کلانتری و حادثه و همچنین جرائم منطقه و ارزیابی اخبار واصله، تعداد ماموران برای هرکلانتری تعیین می‌شود تا بتوانند جوابگوی نیاز شهروندان در آن منطقه باشد.

فارس: برخی سازمان های امدادی و خدماتی از مزاحمت های تلفنی گله مندند؛ آیا پلیس ۱۱۰ هم مزاحم تلفنی دارد؟

متاسفانه ۱۰ درصد از تماس‌ها مزاحمت تلفنی است و عده‌ای برای پلیس هم مزاحمت ایجاد می‌کنند.

فارس: مردم چه مواردی را باید به پلیس ۱۱۰ اعلام کنند؟

هم اکنون اعتماد مردم به پلیس افزایش پیدا کرده و تمام موارد را به پلیس ۱۱۰ اعلام می‌کنند مواردی که حتی خیلی از آنها فوریتی نبوده و ربطی هم به پلیس هم ندارد؛ حتی اگر پرسش یا راهنمایی نیز بخواهند به پلیس ۱۱۰ زنگ می‌زنند.

اما مواردی همچون آتش‌سوزی، سرقت و درگیری فوریتی است که از مردم درخواست داریم که در صورت مشاهده موارد فوریتی حتما با ذکر آدرس دقیق، موضوع را به پلیس ۱۱۰ اطلاع دهند تا ناوگان موتوری پلیس که به آژیر و LED مجهز است هرچه سریعتر بتواند محل را پیدا کرده و ماموریت خود را انجام دهد.

فارس: چندی پیش از تجهیز ماموران پلیس پیشگیری به لباس دوربین دار سخن گفته شد؛ چند مامور مجهز به این لباسها هستند؟

در هر لحظه ۲۰۰ نفر مامور، مجهز به لباس دوربین‌دار هستند؛ لباس به شخص تحویل نشده و بعد از پایان هر شیفت لباس به نفر بعدی تحویل داده می‌شود، البته درصددیم که تمام ماموران کلانتری را مجهز به لباس دوربین‌دار کنیم.

فارس: لباس دوربین‌دار براساس چه ضابطه‌ای بین ماموران ۱۱۰ پخش شده است؟

اینگونه نیست که تجهیز ماموران کلانتری‌ها به لباس دوربین‌دار یکسان باشد چرا که برای اختصاص این سهمیه نوع جغرافیایی محل و اخبار واصله و تعداد درگیری‌های هر کلانتری را لحاظ کرده‌ و به هر کلانتری براساس این ضوابط لباس دوربین‌دار اختصاص یافته است.

فارس: تازگی ها به وفور شاهد اخباری مبنی بر دستگیری مجرمان به واسطه تیراندازی و شلیک گلوله هستیم؛ آیاتیراندازی‌ پلیس افزایش داشته است؟

تیراندازی‌ها نسبت به سال گذشته کمتر شده است؛ اگر چه باید گفت تیراندازی ابزاری است برای دستگیری مجرمان و پلیس با رعایت یکسری مسائل و قوانین تیراندازی و در نظر داشتن این مساله که کوچکترین حادثه‌ای برای شهروندان حادث نشود از سلاح در ماموریت‌ها استفاده می‌کند.

فارس: برخی شهروندان می گویند کلانتری محله با اراذل و اوباش محله بسته و اراذل به راحتی تردد می کنند و هرچه می خواهند انجام می دهند؛ در این خصوص چه دفاعی دارید؟

این واقعا بی‌ انصافی است چرا که پلیس به هیچ عنوان شرف و عزت خود را به اراذل و اوباش نخواهد فروخت؛ طرح های مختلف و دستگیری های پلیس موید آن است که این مطالب صحت ندارد.

البته باید بگویم که پلیس نمی‌تواند هر کسی را به عنوان اراذل و اوباش دستگیر کند. بطور مثال مردم با پلیس ۱۱۰ تماس می‌گیرند و می‌گویند که سر کوچه چند نفر اراذل و اوباش ایستاده‌اند اما وقتی مامور به محل مراجعه می‌کند چند پسربچه ۱۸-۱۷ ساله را می‌بیند که تازه با دیدن پلیس از محل متواری می‌شوند، اراذل و اوباشی در کار نبوده و پلیس بدون دستگیری برمی‌گردد و مردم می‌گویند پلیس با اراذل و اوباش بسته است!

آخر یکی نیست که بگوید نمی‌شود به بهانه داد زدن مردم را دستگیر کرد؛ چراکه باید مصداق شرارت وجود داشته باشد ؛وقتی فرد اعمال مجرمانه ندارد به کدام استناد می‌توانیم فرد را دستگیر کنیم… اینجاست که لزوم آگاهی مردم در خصوص مصداق‌های جرم بیش از پیش احساس می‌شود.

فارس: آیا مردم از عملکرد پلیس راضی هستند؟

بله ؛ در کنار تمام گلایه هایی که مردم از پلیس دارند، طبق آمار و نظرسنجی ها رضایت ۹۳ درصدی مردم را از عملکرد ماموران پلیس ۱۱۰ در سه ماهه ابتدای سال داشته‌ایم.

فارس: آمار تماسها در سه ماهه امسال چقدر بوده و کدام موضوع بیشترین تماس را به خود اختصاص داده است؟

در سه ماهه اول سال ۹۸ ، ۷۷۵ هزار و ۶۳۴ مورد خبر داشته‌ایم که ۷۰۰ هزار تماس و خبر عملیاتی شده است؛ پیک زمانی اخبار واصله از ساعت ۱۷ تا ۲۲ و « درگیری» بیشترین موضوع مطرح شده در تماس ها بوده است.

فارس: در راستای استانداردسازی رفتار ماموران چه تمهیداتی اندیشیده اید؟

ابتدا باید بگویم که پلیس هیچ وقت خود را جدا از شهروندان نمی‌داند؛ در همین راستا، استاندارد سازی رفتار کارکنان مدنظر بوده و ۱۸ دوره کلاس آموزشی برگزار و سعی کردیم در این دوره‌ها به ماموران خود بیاموزیم که مالباخته یا شاکی در مواجهه با مامور انتظاراتی دارد و ما باید سعه صدر خود را بالا ببریم.

البته باید بگویم که در صورتی که ماموران ما تخلفی انجام دهند به صورت قانونی با آنها برخورد می‌کنیم؛ اگرچه مواردی هم داشته و داریم که می خواهند مامور ما را تطمیع کنند و مامور رشوه پیشنهادی را ضمیمه پرونده می‌کند؛ مثل همین طرح رعد ۲۶ که انجام شد؛ به مامور ۹ میلیون تومان رشوه دادند اما پلیس تطمیع نشد و رشوه را ضمیمه پرونده کرد که ما از مامور تقدیر کردیم.

فارس: یکی از وظایف پلیس پیشگیری دستگیری سارقان است، آیا در جهت بازگرداندن اموال مسروقه برنامه ای داشته اید؟

رسیدن مردم به اموال مسروقه‌ خود، هدف پلیس پیشگیری است. وقتی سارقی را دستگیر می‌کنیم بعد از بازجویی‌های فنی و شناسایی مالخران، دغدغه‌مان شناسایی مالباختگان و برگرداندن اموال آنهاست؛ چندی پیش سارق موبایل‌قاپی را در شرق تهران دستگیرکردیم ۱۰ موبایل همراهش بود؛ با اقدامات فنی و اطلاعاتی توانستیم مالباختگان را شناسایی کنیم.

بازگرداندن اموال مسروقه به شهروندان هدف است اما برخی مواقع میسر نیست؛ مثلا اگر طلا جزو اموال مسروقه باشد بازگرداندنش کمی سخت و تا حدی نشدنی است چرا که طلا را بعد از سرقت، آب کرده و به فروش می‌رسانند؛ وقتی هم سارق را دستگیر می‌کنیم بعد از اثبات جرم، مورد سرقتی وجود ندارد که به مالباخته پس بدهد، درنهایت باید جریمه را بپردازد.

فارس: راهکار کاهش سرقت چیست؟ چه توصیه ای به شهروندان دارید؟

متاسفانه شهروندان خودشان بستر لازم برای سرقت را فراهم می‌کنند؛ آمار سرقت از خانه‌هایی که در طبقه اول رخ داده نشان از آن دارد که سارقان از بالکن وارد خانه شده و سرقت می‌کنند؛ اما شهروندان به این نکته ظریف دقت نمی‌کنند که حتی برای بالکن خود حفاظ مناسب قرار دهند یا اینکه طلا و جواهرات خود را به راحتی در دسترس سارقان قرار ندهند مثلا طلاها را در کشوی کمد یا روی طاقچه می‌گذارند و بعد از سرقت می‌گویند سارقان فلزیاب داشته‌اند غافل از اینکه مالشان در دسترس سارقان بوده است.