رئیس سازمان نظام صنفی رایانه‌ای کل کشور با بیان اینکه هزینه زیادی برای چاپ کتب درسی صرف می‌شود، گفت: اگر آموزش و پرورش با ما مشارکت بهتری داشته باشد و تبلت ارزان قیمت در اختیار دانش‌آموزان قرار دهیم، بسیاری از مشکلات حل می‌شود.

به گزارش بسیج پرس, محمد باقر اثنی‌عشری رئیس سازمان نظام صنفی رایانه‌ای کل کشور در برنامه تلویزیونی پرسشگر درباره موضوع فناوری اطلاعات و نظام آموزشی با اشاره به موج فناوری اطلاعات در ایران و جهان، اظهار کرد: گردش مالی بازی‌های یارانه‌ای در سال ۹۶ در ایران ۸۰۰ میلیارد تومان بوده است.

وی به بازار آموزش در جهان اشاره کرد و گفت: در سال ۲۰۱۸ گردش مالی بازار آموزش ۶۰۰۰ میلیارد دلار بوده است و در سال ۲۰۳۰ به ۱۰ هزار میلیارد دلار می‌رسد؛ نیم درصد بازار جهان را در اختیار داریم و بازار ما باید ۵۰ تا ۱۰۰ میلیارد دلار در سال ۲۰۳۰ باشد.

رئیس سازمان صنفی رایانه‌ای کل‌ کشور افزود: در زمینه فناوری اطلاعات بالاترین نرخ رشد بیکاری را در فارغ‌التحصیلان آی‌تی داریم اما در عین حال در بخش‌های تخصصی به شدت با کمبود نیرو مواجهیم؛ علت این تناقض این است که فارغ التحصیلان، صاحب مهارت‌های کاربردی آی تی نیستند و نظام آموزشی ما نتوانسته خود را تطبیق دهد و دانش‌آموزان و دانشجویانی تربیت کند که بتوانند وارد شغل‌های تخصصی مرتبط شوند.

وی با اشاره به اینکه مردم در مناطق سیل زده از اولین تقاضاهای‌شان برقراری مخابرات و اینترنت بود، ادامه داد: کم‌سوادی دیجیتالی مدیران یکی دیگر از معضلات ماست؛ فارغ التحصیلانی داریم که برای ادامه تحصیل به خارج از کشور می روند و بازمی‌گردند و خدمت می‌کنند اما گروهی هم داریم که بعد از فارغ‌التحصیلی توانمندی حرفه‌ای برای ورود به بازار کار ندارند یا فارغ‌التحصیلان نرم‌افزاری داریم که نمی‌توانند برنامه نویسی کنند.

اثنی عشری با بیان اینکه تفاوت آی‌تی با سایر صنایع در این است که سرعت رشد در آن بسیار بالاست و نمی‌توان کتاب ۵ سال پیش را امروز تدریس کرد، گفت: اگر در بیست و اندی سال گذشته تفاوت پیشرفت و تغییرات در تلفن همراه را با خودرویی چون پراید مقایسه کنید، متوجه این سرعت پیشرفت خواهید شد.

وی با اشاره به اینکه در برنامه هوشمندسازی مدارس در بخش خصوصی نقش داشتیم، اظهار کرد: هزینه زیادی بابت چاپ کتب درسی صرف می‌کنیم اما اگر آموزش و پرورش با ما مشارکت بهتری داشته باشد و تبلت ارزان قیمت را در اختیار دانش‌آموزان بگذاریم بسیاری از مشکلات حل می‌شود؛ واقعیت این است که در چندین سال گذشته هنوز نقطه اتصال صحیح و درستی با آموزش و پرورش در این زمینه برقرار نشده است.