به گزارش بسیج پرس پرس به نقل از روابط عمومی برنامه تلویزیونی پرسشگر، علی الهیار ترکمن معاون برنامه‌ریزی و توسعه منابع وزارت آموزش و پرورش در برنامه تلویزیونی پرسشگر که شامگاه گذشته روی آنتن رفت، درباره انتظارات از مجلس جدید، اظهار کرد: مسائل آموزش و پرورش از یک توالی منطقی و زنجیره اهداف به هم پیوسته تشکیل شده است و با یک نگاه جامع و کل‌نگر است که مجموعه مجلس و دولت می‌توانند یک برنامه مدون و استراتژیک را برای حل مسائل آموزش و پرورش رقم بزنند.

وی افزود: کمیسیون آموزش و تحقیقات ابتدای کار خودش است و اگر با یک تحلیل، مسائل ریشه‌ای و بنیادین آموزش و پرورش را شناسایی کند و علل پدیدآورنده وضع فعلی را بررسی کند، قطعاً می‌تواند در ادامه کار خودش بسیار موفق باشد.

الهیار ترکمن با اشاره به اینکه به‌زودی دولت کار تدوین و تصویب بودجه سال ۱۴۰۰ را آغاز می‌کند که ویژگی‌های خاصی دارد و باید در راستای گام دوم انقلاب تصویب شود، همچنین اولین بودجه قرن جدید، اولین تجربه مجلس یازدهم در تصویب بودجه و آخرین بودجه‌ای است که دولت دوازدهم به مجلس ارائه می‌کند، گفت: اگر بتوانیم نیازهای آموزش و پرورش را در راستای سندتحول بنیادین و اهداف برنامه ششم توسعه دنبال کنیم، می‌توانیم بودجه‌ریزی موفقی را داشته باشیم.

وی ادامه داد: برنامه هفتم توسعه را نیز در پیش داریم که آخرین برنامه توسعه در سند چشم‌انداز تا سال ۱۴۰۴ است که باید تمام ظرفیت‌های اجرایی کشور مصروف شود تا بتوانیم اهداف حداکثری سند چشم‌انداز ۱۴۰۴ را محقق کنیم و همینطور سند تحول بنیادین را که بخشی از همین سند تحول سال ۱۴۰۰ است.

معاون برنامه‌ریزی و توسعه منابع وزارت آموزش و پرورش با اشاره به اینکه مورد حائز اهمیت دیگر سیاست های کلی جذب نیرو است، بیان کرد: از یک به هم ریختگی و نگاه‌های متفاوت در جذب نیرو در آموزش و پرورش رنج می‌بریم؛ دولت یک طور به این سیاست‌ها و مجلس طور دیگری نگاه می‌کند. باید تعادلی برقرار شود که بتوانیم از نیروی انسانی با کیفیتی که از مجاری رقابتی خودش و کانال دانشگاه فرهنگیان و دانشگاه شهید رجایی جذب می شوند بهره ببریم.

وی ادامه داد: در عین حال که از نیروهای تمام وقت استفاده می‌کنیم باید بتوانیم از نیروهای پاره وقت نیز در راستای رفع نیازهای مقطعی استفاده کنیم.

الهیار ترکمن با بیان اینکه ورود به بحث سیاست‌های کلی جذب نیرو بدون نگاه به تقویم آموزشی و بار برنامه درسی امکان‌پذیر نیست، گفت: این دو، یک مجموعه به هم پیوسته هستند که تعادل آنها به ورودی و جذب نیروی متعادل منجر می‌شود؛ بار برنامه درسی بر اساس مقررات موجود ۱۲ هزار و ۹۰۰ ساعت طی ۱۲ سال تحصیل است؛ به عبارتی به هر دانش‌آموز ۱۲ هزار و ۹۰۰ ساعت در ۱۲ سال تحصیل آموزش می‌دهیم که متوسط آن در دنیا ۸۰۰۰ ساعت است.

الهیار ترکمن تصریح کرد: اگر بخواهیم این بار برنامه سنگین برنامه درسی را برداریم به یک حجم از نیروی انسانی نیاز داریم و اگر بخواهیم آن را متعادل کنیم و به آموزش‌های در تراز سند تحول برسیم قطعاً باید یک اصلاحاتی انجام دهیم.

معاون برنامه ریزی و توسعه منابع وزارت آموزش و پرورش در یک جمع بندی و به صورت تیتروار به کارهایی که آموزش و پرورش آماده تعامل کامل با مجلس برای انجام آنهاست اشاره و اظهار کرد: بودجه ۱۴۰۰، برنامه هفتم توسعه در یک نگاه کوتاه مدت و سیاست‌های کلی جذب و ساماندهی نیرو در یک نگاه کلی‌تر و عمیق‌تر است.

وی در پاسخ به این پرسش که «آیا این آمادگی را دارید که یک طرح مشترک با مجلس شورای اسلامی ارائه دهید؟»، گفت: به عنوان کارشناس مسائل آموزش و پرورش این مسائل را طرح کردم و آماده تعامل هستیم و برنامه مشخصی هم برای این موضوع داریم که با کمیسیون آموزش و با کلیت مجلس وارد بحث شویم، ولی زمینه‌های تعامل هم باید فراهم باشد.

الهیار ترکمن اضافه کرد: این مسائلی که عرض کردم بارها بحث و تأکید شده و گزارش‌های مختلفی پیرامون آن ارائه شده است. بودجه سال ۹۷ را هم با پیوست استانی ارائه کردیم که در مجلس رد شد.

وی در پاسخ به این پرسش که «جلسه مشترک شما با مجلس چه زمانی برگزار می شود»، گفت: هر زمان مجلس دستور دهد و آمادگی داشته باشد ما آمادگی داریم که با پیشنهاد مشخص در جلسه شرکت کنیم؛ مستنداتمان کامل است و می‌توانیم پیشنهادات خود را ارائه کنیم.

معاون برنامه‌ریزی و توسعه منابع وزارت آموزش و پرورش در پاسخ پرسش دیگر مبنی بر اینکه «طی یک ماه آینده و آخر مرداد نتیجه این جلسات را که موجب ساماندهی نیرو می شود را می‌توانیم از شما بپرسیم؟»، گفت: بله، ان‌شاءالله.



منبع:مهر