[ad_1]

سرهنگ علی همه‌خانی، در گفتگو با خبرنگار مهر، اظهار کرد: برخی رانندگان در شرایط کمبود زمان در شرایط محدودیت‌های کرونایی و بر ای هر چه سریع‌تر رسیدن به مقصد، به منظور جبران زمان از دست رفته اقدام به حرکات و رفتارهای نابهنجار ترافیکی می‌نمایند تا زودتر به قصد برسند و جریمه نشوند.

وی گفت: یکی از مهم‌ترین عوامل محیطی که پس از اعلام محدودیت‌ها و ساعات ممنوعیت تردد بر رفتار راننده تأثیر مستقیم دارد کمبود زمان و عدم برنامه‌ریزی و اولویت بندی سفر است که همین عجله و زود رسیدن به مقصد، موجب برانگیختگی برخی رفتارهای غلط ترافیکی از سوی رانندگان می‌شود.

همه‌خانی افزود: پلیس راهور وقتی می‌تواند دستورات ستاد ملی کرونا را به نحو شایسته‌ای عملیاتی نماید که ساعات تعطیلی اصناف مطابق با شروع ساعت محدودیت‌های کرونایی باشد یعنی زمانی که محدودیت‌های شبانه آغاز می‌گردد اصناف می‌بایست تعطیل باشند تا حضور مردم و شهروندان در سطح شهر هم کمتر شده باشد و آن زمان است که پلیس می‌تواند بگوید که در شهر تردد نیست و رانندگان هم بهانه‌ای برای رفت و آمد ندارند.

وی تصریح کرد: البته ساعت تعطیلی اصناف ارتباط مستقیم و مؤثری با شروع ساعت محدودیت‌ها دارد چرا که می‌بایست این تناسب طوری برنامه‌ریزی گردد که با پایان کار اصناف فرصت و وقت کافی برای مغازه داران و رانندگان وجود داشته باشد تا به مقصد برسند و به ساعت شروع محدودیت‌ها وارد نشوند چرا که در مدت اخیر که ساعات تعطیلی اصناف ۱۸ اعلام گردیده بود رانندگان فرصت مناسبی برای تصمیم‌گیری داشتند و تناسب خوبی بین ساعت تعطیلی و شروع محدودیت‌ها به مدت ۲ ساعت وجود داشت و رانندگان توانستند به خوبی سفرهای خود را مدیریت نموده و در این مدت ما نیز شاهد ترافیک کمتری نسبت به روزهای گذشته بودیم.

معاون آموزش و فرهنگ ترافیک پلیس راهور تهران گفت: هوش هیجانی یا همان مهارت‌ها و توانایی‌های راننده در تصمیم‌گیری‌های به موقع رانندگی، یکی از ابزارها و مهارت‌هایی است که هرچقدر راننده به آن مسلط و از هوش بالایی در مواجه با شرایط سخت و دشوار برخوردار باشد می‌تواند آستانه صبر خود را بالا برده و با رفتار شایسته ترافیکی، زمان مناسب رسیدن به مقصد را بدرستی کنترل و به اختیار خود درآورد که همین عامل زمان و فکر دیر رسیدن و جریمه شدن بعد از ساعات ممنوعیت تردد، راننده را عصبی و بی‌حوصله می‌کند که تأثیر منفی بر رانندگی او خواهد داشت و میزان این تأثیر نیز مستقیم به آستانه تحمل افراد بستگی دارد.

همه‌خانی اظهار داشت: در صورتی که آستانه تحمل راننده‌ای پایین باشد می‌تواند آغازگر بروز رفتارهای غلط ترافیکی گرد و راننده را مجبور به انجام برخی کارها مانند مخدوشی پلاک، رفتن با سرعت‌های بالا، سبقت گرفتن از دیگر رانندگان، عبورهای خطرناک و با سرعت از چراغ قرمز، عدم توجه به فرامین پلیس مستقر در معابر، عبور از محل‌های ممنوع و تخلفات دیگر نماید که همه آنها به مدیریت زمان و اولویت بندی سفر بازمی گردد.

معاون آموزش و فرهنگ ترافیک پلیس راهور تهران بزرگ، از رانندگان خواست اجازه ندهند زمان محدودیت‌های کرونایی بر رانندگی خوب آنها تأثیر بگذارد و کرونا به جای آنها در رانندگی تصمیم بگیرد وی به رانندگان توصیه کرد سفرهای خود را اولویت بندی و مدیریت نمایند تا به موقع و بدون عجله و شتاب و با آرامش به مقصد برسند.

وی از ارگان‌های مختلف مانند اصناف، و ادارات در خصوص ساعات کاری و دیگر دست‌اندرکاران خواست به جد پای کار آمده و هر یک بنا به وظیفه، مسئولیت خود را در اجرای مصوبات ستاد ملی کرونا اجرایی نمایند، چرا که در نهایت خروجی دستورات ستاد ملی کرونا را پلیس به مرحله عملیاتی درآورده و به عنوان مدیر ترافیک شهری می‌بایست ترافیک را کنترل نماید.

[ad_2]

منبع:مهر