به گزارش بسیج پرس پرس، صدرالله بمانا در برنامه زنده تلویزیونی شبکه خبر اظهار داشت: نوسازی ۸۰ درصد خودروهای فرسوده بوسیله تولید داخل و تنها ۲۰ درصد از محل واردات انجام خواهد شد. این میزان واردات در کنار تولید در نظر گرفته شده تا بتواند مشکلات سیستم حمل و نقل جاده‌ای کشور را برطرف کند.

وی در ادامه ضمن اشاره به اجرای چهار طرح نوسازی برای ناوگان حمل و نقل جاده‌ای فرسوده در کشور گفت: طرح نخست، مربوط به ریاست جمهوری است که طرح کلید به کلید مشهور است.

مشاور سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای افزود: در قالب این طرح ۱۷۶ هزار و ۵۵۰ دستگاه ناوگان فرسوده اعم از کامیون، اتوبوس و مینی بوس نوسازی می‌شود.

وی اضافه کرد: منابع اجرای این طرح از محل صندوق توسعه ملی تأمین و بعد هم از محل صرفه جویی سوخت منابع مزبور به صندوق توسعه ملی بازگشته داده می‌شود.

بمانا گفت: به طور کلی در این طرح ۵۰ درصد یارانه بلاعوض از سوی دولت پرداخت می‌شود در ضمن ۳۰ درصد قیمت خودور تسهیلات ۱۸ درصد و ۲۰ درصد هم آورده متقاضی است.

وی ادامه داد: هم اکنون در این طرح ۵۰۰ دستگاه کامیون تحویل داده شده و همینطور ۱۰۵ دستگاه اتوبوس هم در حال تحویل است.

مشاور سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای در حوزه نوسازی ناوگان گفت: طرح ریاست جمهوری هم ناوگان درون شهری و هم ناوگان برون شهری را شامل می‌شود.

وی افزود: فقط در این طرح ۱۲۰ هزار دستگاه کامیون برون شهری نوسازی خواهد شد.

بمانا گفت: منابع طرح کلید به کلید از محل منابع صرفه جویی سوخت توسط وزارت صنعت، معدن و تجارت در حال مدیریت شدن است و سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای به عنوان مجری در حال انجام وظیفه است.

وی افزود: طرح دوم مربوط به نوسازی ۶۵ هزار دستگاه کامیون فرسوده بالای ۳۵ سال است.

مشاور سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای در حوزه نوسازی ناوگان گفت: منابع این طرح هم از محل صرفه جویی سوخت تأمین می‌شود.

وی افزود: در این دو طرح منابعی از بودجه عمومی دولت تخصیص داده نمی‌شود بلکه از محل صرفه جویی سوخت موضوع ماده ۱۲ قانون رفع موانع تولید است.

بمانا ادامه داد: پنج هزار دستگاه کامیون تاکنون در قالب این طرح به متقاضیان تحویل و قرارداد نوسازی پنج هزار دستگاه کامیون دیگر بسته شده است.

وی گفت: به طور کلی در این طرح هم ۸۰ درصد قیمت خودرو تسهیلات بانکی با سود ۹ درصد به متقاضیان پرداخت می‌شود.

مشاور سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای در حوزه نوسازی ناوگان افزود: در این طرح تریلرهای یخچالی هم نوسازی می‌شوند.

وی اضافه کرد: اجرای طرح سوم از منابع داخلی خود سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای است البته نوسازی در این طرح بسیار محدود است، چون منابع داخلی سازمان، قابل توجه نیست.

بمانا تصریح کرد: دیروز با یکی از شرکت‌های تولید کننده نوسازی خودروهای فرسوده به تعداد ۱۰۰۰ دستگاه قرارداد منعقد شد.

وی افزود: این طرح گذاشته شده، برای کامیون‌های فرسوده با سن بالای ۵۵ سال که ۸۸۰ دستگاه است.

مشاور سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای در حوزه نوسازی ناوگان گفت: در این طرح ۶۰ درصد قیمت خودرو تسهیلات بانکی با سود ۹ درصد به متقاضیان پرداخت می‌شود.

وی افزود: طرح چهارم مربوط به بند سه ماده ۳۰ قانون احکام دائمی برنامه‌های توسعه است.

بمانا یادآور شد: به موجب این طرح کامیون‌های زیر سه سال ساخت در کنار تولید داخل برای توازن قیمت و جبران کمبودهای تولید داخل اجازه واردات دارند.



منبع:مهر