فرصت ازدواج و آرام گرفتن در یک مجموعه‌ خانواده یکی از فرصت‌های مهم زندگی استبه گزارش خبرنگار اجتماعی دفاع‎پرس، نهاد خانواده یکی از مهمترین موضوعاتی است که در دین اسلام به آن تاکید شده است؛ خانواده از ابتدا تاریخ تاکنون به عنون اصلی‌ترین نهاد اجتماعی، زیربنای جوامع و خاستگاه فرهنگ‌ها، تمدن‌ها و تاریخ بشر بوده است.

اسلام به عنوان مکتبی انسان‌ساز، بیشترین توجه را به والایی خانواده دارد. از این رو، این نهاد مقدس را کانون تربیت می‌شمرد. نیک‌بختی و بدبختی جامعه انسانی را نیز به صلاح و فساد این بنا وابسته می‌داند و هدف از تشکیل خانواده را تأمین نیازهای عاطفی و معنوی انسان از جمله دست‌یابی به آرامش برمی‌شمارد.

رهبر معظم انقلاب اسلامی در خصوص سن ازدواج و تشکیل خانواده در دیداهای مردمی و دیدار با مسئولین نظام بیاناتی داشتند که در ادامه می‌خوانید؛

یکی از مطالبات مهم حضرت امام خامنه‌ای از مسئولان در زمینه‌ی مسئله‌ی خانواده «تأثیرناپذیری از غرب» است: «برای همین مسائل خانواده و اِعمال خشونت علیه زنان؛ هم مسئولین دولتی، هم مسئولین مجلس، مراقب باشند که باز همان فرهنگ غربی را نخواهند اینجا پیاده کنند… از غرب نبایستی تعلیم گرفته بشود؛ از منطق عقلانیِ خود ما، از فکر اسلامیِ خود ما بایستی فهمیده بشود.» ۱۳۹۶/۱۲/۱۷

فرصت ازدواج و آرام گرفتن در یک مجموعه‌ خانواده یکی از فرصت‌های مهم زندگی است

یکی از بحث‌های مهم در تشکیل خانواده مسئله‌ی «سن مناسب ازدواج» است. فرهنگ غربی در این زمینه عملا نوعی گرایش به بی‌بندوباریِ جنسی افراد در سنین جوانی و ازدواج در سنین میان‌سالی را توصیه و ترویج می‌کند. اما در نگاه اسلامی که منطبق با فطرت و مصلحت بشر است ازدواج در سنین جوانی و متناسب با شور و شوق این دوره توصیه شده است.

از همان وقتی که دختر و پسر احساس نیاز می‌کنند

اسلام اصرار دارد بر این که این پدیده در اوان خود، هر چه زودتر، از آغاز احساس نیاز انجام گیرد. این هم از اختصاصات اسلام است، هر چه زودتر بهتر. زود که می‌گوییم یعنی از همان وقتی که دختر و پسر احساس نیاز می‌کنند به داشتن همسر؛ هر چه این کار زودتر انجام بگیرد، بهتر است. علت چیست؟ علت این است که اولاً برکات و خیراتی که در امر ازدواج وجود دارد در وقت خود و زودتر از این که زمان بگذرد و عمر تلف بشود، برای انسان حاصل خواهد شد. ثانیاً جلوی طغیان‌های جنسی را می‌گیرد؛ لذا می‌فرماید: «من تزوج احرز نصف دینه». طبق این روایت معلوم می‌شود که نصف تهدیدی که انسان درباره‌ی دین خود می‌بیند از طرف طغیان‌های جنسی است که خیلی رقم بالایی است. ۱۳۸۰/۱۲/۰۹

سن ازدواج هرچه به آغاز جوانى نزدیکتر باشد بهتر است

مسأله‌ى احساسات جنسى در میان جوانان یک دغدغه است که تشکیل زودهنگام خانواده مى‌تواند این دغدغه را برطرف کند. من درباره‌ى ازدواج جوانان اعتقادم این است که اگر از تشریفات و زیاده‌رویهاى مربوط به ازدواج – که متأسفانه امروز در میان مردم ما به آن دامن زده مى‌شود – اجتناب شود، جوانان مى‌توانند در هنگام نیاز جوانى خود ازدواج کنند. سن جوانى، سنى است که براى تشکیل خانواده بسیار مناسب است. متأسفانه تقلید کورکورانه از فرهنگ غربى، از دوران گذشته بعضا این عادت غلط را در میان خانواده‌هاى ایرانى به وجود آورده است که فکر مى‌کنند باید سن ازدواج به تأخیر بیفتد و دیرهنگام ازدواج کنند؛ در حالى که در اسلام این‌طور نیست. در اسلام، مطلوبتر است. ۱۳۷۹/۰۸/۲۶

اسلام می‌گوید دختر و پسر از اوان احتیاجشان ازدواج کنند

اسلام می‌گوید که دختر و پسر از اوان احتیاجشان ازدواج را آغاز کنند، خانواده را تشکیل بدهند، منتظر چه هستند؟ لذاست که میفرماید: «اِنَّ شَرَّ النّاسِ العُزّابُ» بدترین مردم، جوان‌های عَزَبند؛ چه پسر، چه دختر. یعنی آنیکه احتیاج به زن دارد، احتیاج به شوهر دارد، اما ازدواج نکرده، این عزب است. ۱۳۶۲/۱۲/۱۹

پیامبر اکرم (صلی‌الله علیه‌وآله‌وسلم) اصرار داشتند جوان‌ها زود ازدواج کنند

پیامبر اکرم اصرار داشتند جوان‌ها زود ازدواج کنند -چه دختر‌ها و چه پسرها- البته با میل خوشان و اختیار خودشان، نه اینکه دیگران برایشان تصمیم بگیرند. ما هم باید در جامعه‌ی خودمان این را رواج دهیم. جوان‌ها در سنین مناسب، وقتی از دوران جوانی خارج نشده‌اند، در همان حال گرمی و شور و شوق، باید ازدواج کنند. این بر خلاف برداشت و تلقی خیلی از افراد است که خیال می‌کنند ازدواج‌های دوران جوانی، ازدواج‌های زودرس است و ماندگار نیست. درست برعکس است، این طور نیست. اگر درست صورت بگیرد، ازدواج‌های بسیار ماندگار و خوبی هم خواهد بود و زن و شوهر در چنین خانواده‌ای کاملاً با هم صمیمی خواهند بود. ۱۳۷۹/۱۲/۲۳

ازدواج وسیله آرامش و دلگرمی به تداوم زندگی است

فرصت ازدواج و آرام گرفتن در یک مجموعه‌ی خانواده، یکی از فرصت‌های مهم زندگی است. برای زن و مرد – هر دو – این یک وسیله‌ی آرامش و آسایش روحی و وسیله‌ی دلگرم شدن به تداوم فعالیت زندگی است. وسیله‌ی تسلّی، وسیله‌ی پیدا کردن یک غمخوارِ نزدیک که برای انسان در طول زندگی لازم است قطع نظر از نیاز‌های طبیعی انسان که نیاز‌های غریزی و جنسی می‌باشد، مسأله‌ی تولید نسل و داشتن فرزند هم خود از دلخوشی‌های بزرگ زندگی است. ازدواج یک امر مبارک و یک پدیده‌ی بسیار مفید است. البته مهمترین فایده‌ی ازدواج، همان تشکیل خانواده است و بقیه‌ی مسائل، فرعی و درجه‌ی دو و یا پشتوانه‌ی این مسئله است؛ مثل تولید نسل یا ارضای غرایز بشری، این‌ها همه درجه دو است، درجه‌ی اول همان تشکیل خانواده است. ۱۳۸۰/۱۲/۰۹

انگیزه براى ازدواج، باید به اقدام عملى تبدیل شود

انگیزه براى ازدواج، باید تبدیل بشود به یک اقدام عملى؛ یعنى ازدواج باید تحقق پیدا بکند. اینکه خداى متعال میفرماید: اِن یَکونوا فُقَرآءَ یُغنِهِمُ اللهُ مِن فَضلِه، این یک وعده ى الهى است؛ ما باید به این وعده، مثل بقیه ى وعده هاى الهى که به آن وعده‌ها اطمینان میکنیم، اطمینان کنیم. ازدواج و تشکیل خانواده، موجب نشده است و موجب نمیشود که وضع معیشتى افراد دچار تنگى و سختى بشود؛ یعنى از ناحیه ى ازدواج کسى دچار سختى معیشت نمیشود؛ بلکه ازدواج ممکن است گشایش هم ایجاد کند. ۱۳۹۳/۰۵/۰۱

سی سالگی برای ازدواج دیر است

سنین ازدواج هم، نه به آن شوری شور باید باشد که بعضی‌ها فکر کردند باید در سنین کاملاً جوانىِ زودرس باشد – نه این‌که من آن را نفی کنم؛ ایرادی ندارد. اگر کسی خواست در آن سنینِ خیلی زود هم ازدواج کند، هیچ اشکالی ندارد؛ اما حالا لزومی ندارد که ما اصرارمان را روی آن ببریم – نه هم به آن بینمکی که غربی‌ها انجام میدهند و در سن سی، چهل سالگی ازدواج میکنند. ۱۳۷۷/۲/۰۷

ازدواج بعد از اتمام تحصیلات، فرهنگ وارداتیِ غربی است

رسم بعضی از تمدن‌ها و فرهنگ‌های وارداتی، این چیزی بود که اروپایی‌ها اینجا وارد کردند، که باید حتماً جوان‌ها بگذارند تا تحصیلاتشان تمام بشود، شغل بگیرند، نمیدانم شغل هم، حتماً شغل اداری باشد، بعد ازدواج کنند. دختر‌ها هم در سن اوایل بلوغ، که اصلاً معنی ندارد ازدواج، باید بمانند تا یک زن بزرگی بشوند، همه‌چیز دنیا را تجربه کنند، بعد ازدواج کنند. این رسم اروپایی‌ها بود، خیلی هم چیز بدی بود. چون آن‌ها هم که ازدواج را تأخیر می‌انداختند، نه از باب این تأخیر می‌انداختند که معتقد بودند جوان‌ها در سنین جوانی نیاز جنسی ندارند، نخیر، کاملاً هم درک میکردند و قبول میکردند که نیاز جنسی هست، منتها معتقد بودند که نیاز جنسی را در دوران جوانی بایستی جوان‌ها آزادانه تأمین کنند؛ یعنی همان چیزی که از نظر ما فساد و فسق و گناه و موجب خراب کردنِ وضع اجتماع است. برای همین هم بود که زن و شوهر اروپایی و اروپاییمنش، پیوندشان یک پیوند محکم نبود… زن و شوهر، دوران جوانیشان را گذرانده‌اند ـ نمیگویم همه، خیلی‌ها اینجور بودند و اینجورند ـ بدون اینکه به همدیگر احتیاج داشته باشند، بعد هم سرِ سیری با هم ازدواج کرده‌اند… اسلام این را قبول ندارد. ۱۳۶۲/۱۲/۱۹

دختر و پسر در غرب صد کار می‌کنند تا به سن ازدواج برسند!

دختر و پسر در غرب، بخصوص در بعضی از جوامع غربی، صد کار میکنند تا به سن ازدواج برسند. در آن جوامع سن ازدواج معمولاً بالاست و بین بیست و سی خیلی بیشتر از سن پانزده و بیست یا هجده و بیست است و بالاتر از سی هم که فراوان است. در آنجا بخصوص مرد‌ها اول هزار درِ دیگر را میزنند و بعد درِ ازدواج را! یعنی همه چیز را تجربه کرده و دیگر برایش چیزی نیست. ۱۳۷۸/۱/۲۴

ازدواج در سنین میانی برخلاف فطرت و مصلحت بشر است

اینی‌که بعضی‌ها می‌گذارند سن ازدواج را، برای سال‌های میانی عمر، که در دنیای غرب و تمدن غرب معمول است؛ این‌هم مثل اغلب چیزهایشان غلط، برخلاف فطرت بشر، برخلاف مصلحت بشر و ناشی از این است که به شهوت‌رانی و بی‌بندوباری اقبال دارند. ۱۳۷۷/۰۱/۲۶

بالا رفتن سنّ ازدواج باروری را محدود می‌کند

بلاشک یکی از چیز‌هایی که باروری را محدود میکند، بالا رفتن سنّ ازدواج است؛ خب، این یکی از کار‌هایی است که باید در کشور فکر بشود. چرا سنّ ازدواج در کشور ما بالا رفته؟ مگر جوان هفده ساله، هجده ساله، نوزده ساله، احتیاج ندارد به اطفاء نیاز جنسی و غریزه‌ی جنسی؟ ما باید به این فکر کنیم. ۱۳۹۲/۰۸/۰۶

واداشتن دختران کم‌سن به ازدواج برخلاف حقوق آنهاست

اگر بانوان ما راه مورد نظر اسلام را بپیمایند، یقیناً آن ستمی که در طول تاریخ در جوامع مختلف بر زن رفته است، از بین خواهد رفت و از آن اثری نخواهد ماند. واداشتن دختران کم سن و سال به ازدواج، حرکتی در جهت تضعیف زن و نادیده گرفتن حقوق اوست و قانون باید با آن مقابله کند و زنان نیز با آگاهی، هوشیاری و رشد و معرفت خود در مقابل این‌گونه تعدیات بایستند. ۱۳۷۶/۱۱/۲۹

هیچ کس نمی‌تواند انتخاب همسر را بر یک زن تحمیل کند

به نظر اسلام، زن در انتخاب همسر آزاد است و هیچ کس نمیتواند در مورد انتخاب همسر، بر هیچ زنی چیزی را تحمیل کند. یعنی حتی برادران زن، پدرِ زن -خویشاوندان دورتر که جای خود دارند- اگر بخواهند بر او تحمیل کنند که تو حتماً باید با شخص مورد نظر ازدواج کنی، نمیتوانند و چنین حقّی را ندارند. این، نظر اسلام است. ۱۳۷۵/۱۲/۲۰

انتهای پیام/ ۲۴۱